Merelbeke vernieuwt Bergwijkbrug
De gemeente Merelbeke vernieuwt de Bergwijkbrug over de Ringvaart. Over de Ringvaart hangen in Merelbeke twee gelijkaardige bruggen: de Vandepittebrug (Hundelgemsesteenweg) en de Bergwijkbrug (Fraterstraat). Die laatste is meer dan 60 jaar oud en is niet meer in al te beste staat. Ze is ook te smal om wandelaars, fietsers en auto's tegelijk te laten passeren en te laag voor moderne schepen met drie lagen containers. Daarom wordt de Bergwijkbrug in 2020 vervangen.
Merelbeke deed mee aan een Europese oproep voor fietsersbruggen (EFRO) en haalde zo een slordige 736.000 € binnen om het fietsgedeelte van de brug te helpen financieren. Voor de bouw van de brug kan de gemeente voorts nog rekenen op financiële steun van de Vlaamse Waterweg (eigenaar van de brug), het Agentschap Wegen & Verkeer en de provincie Oost-Vlaanderen. De Vlaamse Waterweg is bouwheer voor de brug. Voor deze brug is er een totaalbudget van bijna 8 miljoen €. De nieuwe brug werd ontworpen door studiebureau SBE i.s.m. IPV Delft.
De nieuwe brug krijgt drie rijstroken voor wagens, een afgescheiden fietspad van 3,5 m breed en een voetpad. Aan het kruispunt van de Ringvaartstraat en Fraterstraat zal het fietspad zowel bovengronds als onder de brug lopen. Aan het kruispunt met de Guldensporenlaan worden de verkeerslichten zo afgesteld dat geen conflicten mogelijk zijn tussen gemotoriseerd verkeer, fietsers en voetgangers. Aansluitend komt op de Guldensporenlaan een derde rijstrook tussen de Bergwijkbrug en de op- en afrit van de R4. Zo willen de overheden zowel het fiets- als het autoverkeer vlotter laten verlopen.
Als alles goed verloopt, kunnen de werken starten in het najaar. Eerst aan de oevers van de Ringvaart en pas in 2020 aan de brug zelf. Dan wordt de brug gesloten voor het verkeer. Alles bij elkaar zal de brug meer dan 14 maanden afgesloten zijn.