Mexphalte C verhoogt rijveiligheid en drukt verlichtingskosten
Het Groothertogdom Luxemburg kan prat gaan op een sterke geschiedenis als wereldleider in wegen en tunnels, met één van de hoogste investeringen en bijgevolg enkele van de best onderhouden en langst meegaande wegen in Europa. Shell Bitumen werd geselecteerd als partner om het product te leveren voor de 2.966 m lange Grouft-tunnel en de 1.850 m lange Stafelter-tunnel, die in september 2015 werden geopend en die deel uitmaken van één van de meest ambitieuze wegen- en tunnelprojecten tot nu toe in Luxemburg. Ze verbinden de hoofdstad met het noorden van het Groothertogdom en helpen zo de economie te stimuleren, de verkeersopstoppingen te verminderen en de verkeersveiligheid te verbeteren.
Technische en logistieke uitdagingen
Het contract specificeerde het gebruik van een helder synthetisch bindmiddel voor de productie van gekleurde voetpaden voor de tunnelsecties van de snelweg: de dubbelbuizige Grouft- en Stafeltertunnel en de overdekte rijbaan. Het was essentieel dat Shell Bitumen tevens kon beantwoorden aan de vereisten van de site door bitumen 'zoals gevraagd' te leveren aan de bouwploeg van de snelweg. Kritische succesfactoren waren Shells logistieke mogelijkheden, een even duurzaam als slijtvast en tegen barsten bestand product, Shells technische expertise, een verbeterde zichtbaarheid van de bestrating die helpt om de verlichtingskosten te drukken en meer comfort voor de arbeiders tijdens de aanlegfase (minder geur dankzij het gebruik van Shell Mexphalte LT).
Oplossing
Shell leverde een lagere-temperatuur polymeer-gemodificeerd synthetisch helder bindmindel, Mexphalte C LT (lage temperatuur), voor het project. Lagere werktemperaturen zijn gunstig bij het mengen en leggen van gekleurd asfalt in tunnels en andere besloten ruimtes vermits ze kunnen zorgen voor een vermindering van het energieverbruik en dus van de CO²-uitstoot gedurende deze projectfases en bijgevolg het comfort voor de arbeiders kunnen verbeteren. De legtemperatuur kan met meer dan 30°C dalen dankzij dit bindmiddel en voor elke reductie van de temperatuur met 10 tot 12°C is bewezen dat de emissies halveren. Vanuit logistiek perspectief leverde Shell Bitumen een extra bitumen opslagtank en speciale trucks om snel ter plaatse aan de vraag te voldoen. Hierdoor kon elk uur 220 ton helder gekleurd asfalt geproduceerd worden.
'Het gebruik van Shell Mexphalte C om een asfaltverharding in een wegtunnel te produceren kan het mogelijk maken om om het andere licht uit te schakelen zonder dat het zichtbaarheidsniveau daalt. Er zijn ook andere heldere bindmiddelen beschikbaar, maar Shell Mexphalte C is één van de langst standhoudende in zijn gebied. Het presteert aan een hoge standaard en wordt veel gebruikt in materialen die zwaar verkeer moeten kunnen opvangen. Vele beschikbare alternatieve producten zijn alleen geschikt voor esthetisch gebruik', meldt prof. John Read namens Shell Bitumen.
Resultaten
'In 2015 legden we 90.000 m² gekleurd asfalt in de tunnels van de A7-snelweg in Luxemburg door Shell Mexphalte C LT te gebruiken. De lichte kleur van het asfalt is ontworpen om de verlichtingskosten te helpen verminderen en bovenal om de veiligheid voor de gebruikers te verbeteren', signaleert Mickael Ferry van de Luxemburgse firma Karp-Kneip.
Om de rijervaring en de zichtbaarheid in tunnels te helpen verbeteren en om de verlichtingskosten te minimaliseren is het gebruik van lichtgekleurde bestrating in de tunnels een oplossing. Dankzij hun fotometrische kwaliteiten werden de synthetische bindmiddelen van Shell Bitumen gebruikt om in de loop van de voorbije decennia talrijke tunnels te bestraten in het Franse Toulon, Las Planas in het Franse Nice, Vernier en Confignon in het Zwitserse Genève en Markusberg in Luxemburg.