“We willen de N42 ombouwen tot een vlotte en veilige verbindingsweg en dat met zo weinig mogelijk impact op landschap en omgeving. We hebben hierbij ook aandacht voor fietsers en duurzame mobiliteit.”
Vlotter verkeer betekent niet alleen een goede verbinding richting E40 of de buurgemeenten maar ook minder sluipverkeer op de lokale wegen. De prognoses voorspellen dat er na de geplande ingreep tot 60% minder sluipverkeer zal zijn. Er wordt dus niet enkel ingezet op verkeersveiligheid maar ook op minder fijn stof en minder geluidshinder in de woonkernen.
“Met de vernieuwde N42 trekken we volop de kaart van de verkeersveiligheid en van de fietser. Bij de herinrichting van het traject tussen de E40 in Wetteren en de N46 in Zottegem kunnen fietsers alvast uitkijken naar de meer dan 8 km nieuwe fietspaden die parallel met de Wettersesteenweg zullen lopen. Voorts krijgt in Oosterzele oo de Keiberg-Oude Wettersesteenweg (N465a) – verhoogde fietspaden. Met een nieuwe fietstunnel aan de Leenstraat verplaatsen fietsers zich veilig naar het station van Balegem en Sint-Lievens-Houtem. De wijk Anker zal dan weer vlot bereikbaar worden via de fietsbrug over de N42 in Gijzenzele.”
De huidige carpoolparking aan de Krëfelsite wordt vervangen door een nieuwe parking aan de Gijzenzelestraat. “Op de nieuwe parking zullen 170 auto’s kunnen parkeren en er komt een nieuwe fietsenstalling”, zegt minister Peeters. “De parking is vlot bereikbaar met de fiets via het provinciale fietsnetwerk. Bus 46 van De Lijn krijgt hier een halte zodat je vlot overstapt op het openbaar vervoer. Zo wordt uitdrukkelijk ook de kaart getrokken van combi-mobiliteit.”
De nieuwe Wettersesteenweg wordt een bredere weg. In plaats van één rijstrook in elke rijrichting komen er twee rijstroken per rijrichting. Een snelweg wordt het echter zeker niet. Er wordt met dit ontwerp gekozen voor maximale inpassing in het landschap. Er komt zo weinig mogelijk bijkomende verharding en grondinname wordt sterk beperkt: de nieuwe weg volgt het huidige traject, landbouwvoertuigen mogen op de N42 blijven rijden. Dat alleen spaart ongeveer 20 ha. landbouwgrond. Op verschillende plekken, zoals in de Hooimeersbeekvallei en de Oombergse bossen komen er hop-overs. Dat zijn hoge beplantingen van bomen en struiken die ervoor zorgen dat vleermuizen, vlinders en vogels omhoogvliegen en niet in aanraking komen met het verkeer. Marters, vossen, reeën, ... kunnen via ecopassages onder de weg.
De heraanleg van de N42 past in een groter verhaal waarbij de aansluitingen met het op- en afrittencomplex aan de E40, spitsstroken langs de E40 tussen Wetteren en Merelbeke, de zone tussen de E40 en de N9 en het kruispunt van de N9 met de N42 ook moeten aangepakt worden. De Vlaamse overheid zet ook in op deze projecten.
De studie voor de spitstroken en de aansluitingen met het op- en afrittencomplex werd reeds dit jaar gestart. De studie voor de herinrichting van de zone E40 – N9 wordt dit najaar gestart.