Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Negen bruggen en tunnels voor fietssnelweg Hasselt-Alken-Sint-Truiden

Het volledige traject van de Limburgse noord-zuidas van de fietssnelwegen ligt definitief vast. De eerste deelprojecten starten ten vroegste in 2024. Het merendeel van de werken is gepland op middellange (4-8 jaar) of lange (8-15 jaar) termijn. De meest complexe acties zijn de negen nieuwe bruggen en tunnels die zullen worden aangelegd.

negen bruggen
Siam Pukkato
De provincie Limburg en de Vlaamse overheid hebben de haalbaarheids- en tracéstudie voor het zuidelijke stuk tussen Hasselt en Sint-Truiden afgerond. Het was een intensief proces waarbij in het najaar van 2020 ook de mening van de burger werd gevraagd. Die 456 reacties werden allemaal geanalyseerd en de studie is inmiddels afgerond. Er werd ook een actieplan gemaakt dat de verdere stappen voor de realisatie op korte en (middel)lange termijn vastlegt.

Het traject

Met het gekozen traject kan er het best beantwoord worden aan de volledige set van noden, doelstellingen en randvoorwaarden. Daarbij werd rekening gehouden met heel wat factoren zoals verkeersveiligheid, technische haalbaarheid, bestaande barrières, hellingen, hoogspanningslijnen, bebouwing, beschermde natuur enzovoort. Aan de hand van de 456 inspraakreacties op de burgerparticipatie werden de deeltrajecten die toen werden voorgelegd – langs het spoor, langs de grote ring of langs de N80 – bijgeschaafd.

In Alken volgt de fietssnelweg de directe route langs het spoor. Dat komt overeen met de voorkeur uit de burgerbevraging. De pluspunten van deze route zijn:
• de passage aan het station in het kader van combimobiliteit
• het bedrijventerrein ligt vlakbij en toch worden knelpunten of menging van fietsers met zwaar verkeer vermeden.
 
In Hasselt worden de trajecten ‘Hasselt West’ en ‘Spoor’ gebundeld om optimaal tegemoet te komen aan de set van doelstellingen. Dat komt deels overeen met de resultaten uit de burgerbevraging waar het Spoortracé het hoogst scoorde. De pluspunten van deze route zijn:
• de afsplitsing van de meer lokale fietsstromen en het autoparkeren op de ventwegen langs de ring en in het centrum
• de aantakking van de bovenlokale fietsroute richting Stevoort
• de ontsluiting van de Ikea-site.
 
In Sint-Truiden was de publieke opinie verdeeld. Hier komt het traject ten oosten van het industrieterrein als beste uit de bus. De pluspunten van deze oostelijke route zijn:
• het vermijden van de vele kruisingen langs de N80
• de vlottere aansluiting van het industrieterrein en de oostelijke deelkernen op de fietssnelweg.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten