Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

paywall Nieuwe brandweerkazernes op Brussels Airport

De drie brandweerkazernes op Brussels Airport dateren van de jaren ’50 van vorige eeuw en zijn aan vervanging toe. Voor de riolering en infiltratiebekkens werden producten van Deschacht en Collinet gekozen.

ARTIKEL brussels airport BEELD1

Grondwerken De Mol legde samen met Deschacht het infiltratiebekken en de buitenriolering aan. “Deschacht heeft in overleg met ons en de architect het volledige inrichtingsplan uitgewerkt en het traject geoptimaliseerd. Het was een huzarenstuk om de waterafvoer van de nieuwe kazernes mooi op de bestaande riolering aan te sluiten. Onder meer omdat op de tarmac geen water mag blijven staan. Dat wordt heel snel via goten afgevoerd. Daardoor krijgt de riolering serieuze debieten te verwerken. In totaal leggen we 26.000 m² verharding aan met daaronder een infiltratiebekken van 430 m³ en buitenriolering van verschillende kilometers lang. De materialen waren allemaal in het bestek voorgeschreven. Onder meer de infiltratiekratten, pe-buizen met diameters van 100 tot 630 mm met de bijbehorende hulpstukken, op maat gemaakte pe-putten met aansluitingen in de juiste hoeken en op de juiste hoogtes, en afvoergeulen”, meldt Danny De Mol, zaakvoerder van Grondwerken De Mol.

Snelst mogelijke plaatsing

Danny De Mol is zeer tevreden over de producten van Deschacht. “Dankzij onder meer de kant-en-klare infiltratiekratten met aansluitingen die al op de juiste plaats zaten, hebben we het infiltratiebekken op minder dan drie dagen uitgegraven, geplaatst en ingekapseld. Omdat het lang duurt om pe-buizen van 500 en 630 mm met elkaar te verbinden via lasmoffen, kozen we voor buizen van 13 tot 14 m lang. Zo konden we de installatietijd tot een minimum beperken. We werken enorm veel met Deschacht samen. Niet alleen omwille van de topkwaliteit die ze leveren tegen de juiste prijs. Onze verstandhouding met hen is optimaal. Ze gaan tot het uiterste om plannen aan te passen, geven daar feedback op en geven ons alles door wat we moeten weten om de plaatsing ideaal uit te voeren. We breiden onze samenwerking zeker nog verder uit. Met minimumhoeveelheden werken, daar is Deschacht ook heel flexibel in.”

Noodzaak

De bouw van de kazernes is in handen van aannemingsbedrijven Vanhout en Antwerpse Bouwwerken. De huidige brandweerkazernes zijn niet alleen te oud, maar ook te klein. “Er worden twee grotere kazernes gebouwd, namelijk een groot gebouw van 4.600 m² in het westen van de luchthaven en een kleiner gebouw van 1.400 m² in het oosten. Met daarin onder meer grote garages voor alle voertuigen, slaapvertrekken, keukens, fitnesszalen, kleedkamers en kantoorruimtes. Dankzij de nieuwe ligging kan de brandweer de terminals sneller bereiken zonder de landings- en startbanen te moeten oversteken”, verklaart Bart Vermeiren, assistent-projectleider bij Vanhout.

 
 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten