Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Nieuwe brug over de Leie in Bissegem-Marke

De brug over de Leie in Bissegem en Marke (Kortrijk) wordt vervangen. Het voorontwerp van de nieuwe brug werd zopas afgewerkt. Vermoedelijk in 2020 kunnen de werken op het terrein starten.

nieuwe brug hoofdfoto
In Kortrijk zijn de voorbije vijftien jaar belangrijke infrastructuurwerken uitgevoerd voor het project Seine-Schelde-Vlaanderen. Dit door Europa gesubsidieerde project wil van de binnenvaart een sterker alternatief maken voor het goederenvervoer op de weg. De waterwegen worden aangepast om schepen met een groter laadvermogen een vlotte doorgang te verlenen. Er zijn echter nog wat knelpunten voor de scheepvaart. Eén daarvan is de brug tussen Bissegem en Marke. Om schepen met drie lagen containers door te laten, moeten bruggen een vrije doorvaarthoogte hebben van minstens 7 m. De bestaande brug is te laag en moet vernieuwd worden.

“De nieuwe brug brengt de Seine-Scheldeverbinding van de toekomst weer een flinke stap dichterbij. De werken komen stilaan in een stroomversnelling. We gaan naar een nieuwe watersnelweg, die geschikt is voor schepen die de vracht van wel 200 vrachtwagens kunnen vervoeren. Zo geven we een boost aan de mobiliteit, de leefbaarheid én de economie”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

Nieuwe locatie

De nieuwe brug tussen Bissegem en Marke wordt ook een pak veiliger dan de huidige. Om de locatie van de nieuwe brug te bepalen, werden verschillende opties onderzocht: een nieuwe brug op dezelfde locatie als de bestaande brug of een nieuwe brug op een nieuwe locatie. Na het grondig afwegen van alle voor- en nadelen, is er gekozen voor een nieuwe locatie. Zo kan tijdens de bouw van de nieuwe brug de bestaande maximaal in gebruik blijven. De brug komt stroomopwaarts (richting brug R8) van de bestaande te liggen. Deze keuze heeft de minste impact op woningen en het aangrenzende natuurgebied in Marke.

Veiligheid

De nieuwe brug wordt een stalen boogbrug van 80 m lang en ongeveer 20 m breed. Het ontwerp oogt licht en hedendaags. Het is gebaseerd op de bestaande brug over de Leie in Olsene. Voor het design van de tuikabels werd dan weer gekeken naar de nieuwe Hogebrug in Harelbeke.

Het fiets- en voetpad komt aan beide buitenzijden van de brug. De zwakke weggebruikers worden zo fysiek gescheiden van het wegverkeer waardoor de kans op ongevallen aanzienlijk verkleint. De jaagpaden lopen door onder de brug en worden aangesloten op de wegen, waardoor een vlotte fietsverbinding gecreëerd wordt.

Bredere Leie

Behalve het vernieuwen van de brug, moet ook de vernauwing van de Leie onder de brug aangepakt worden. De vaarweg moet namelijk overal breed genoeg zijn om vlot scheepvaartverkeer te garanderen. Onder de brug versmalt de vaarweg en die versmalling moet dus rechtgetrokken worden. Het rechttrekken van de vaarweg onder de brug past in het ruimere plan waarbij de volledige gekanaliseerde Leie verdiept en verbreed wordt.

Volgende stappen

Nu het voorontwerp van de nieuwe brug is afgewerkt, is het tijd voor de volgende stap: het maken van een definitief ontwerp. Op basis van dit ontwerp wordt dan de omgevingsvergunning gevraagd. Daarnaast moet ook een aannemer aangesteld worden.

 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten