Nieuwe brug voor fietssnelweg F7 in Deinze
De nieuwe grote Jacques Rogge-fietsbrug over de Volhardingslaan in Deinze werd het voorbije weekend op zijn plaats geschoven. Samen met de fietsbrug zijn ook drie aanrijhellingen gerealiseerd ter hoogte van de Velostraat, de Volhardingslaan en de Sint-Hubertstraat. Daarmee is dit kunstwerk in totaal ongeveer 600 m lang en heeft een 6 m brede rijbaan. De werken aan deze belangrijke missing link op de fietssnelweg F7 zitten nu in de laatste rechte lijn. De nieuwe infrastructuur zal op 31 mei helemaal klaar zijn.
De stalen brug is de afgelopen maanden gebouwd in het atelier van staalconstructeur Aelterman in de Gentse haven. Donderdagmiddag vertrok de brug in zijn geheel van 84 ton en ruim 44 m lengte over het water richting Deinze, waar ze vrijdagnamiddag werd gelost ter hoogte van de Brielmeersen. Van daaruit zal het gevaarte vrijdagnacht over de weg getransporteerd worden tot aan de bouwwerf ter hoogte van de spoorweg.
Architecturaal zal de brug discreet maar toch beeldbepalend zijn voor Deinze, en de juiste aandacht vestigen op de fietssnelweg F7. volgens burgemeester Jan Vermeulen wordt het een iconische brug, die het fietsen en de mobiliteit voor vele inwoners van Petegem en Machelen blijvend zal veranderen.
De nieuwe fietsinfrastructuur betekent goed nieuws voor de bereikbaarheid van de stad Deinze en het station van Deinze. Via de Jacques Roggebrug biedt de fietssnelweg F7 bovendien ook een veilige en vlotte aansluiting met de fietssnelweg F37 richting de West-Vlaamse steden Tielt, Roeselare en Ieper, en de F422 richting Eeklo. Voor fietsers en voetgangers zal de Jacques Roggebrug een veilig alternatief zijn voor het oversteken van de drukke viervaksgewestweg N35 (Volhardingslaan).
De hele F7 biedt bovendien een schitterend alternatief aan fietsers die de N43 (Kortrijkse steenweg) willen vermijden. De fietssnelweg loopt immers parallel met de gewestweg vanaf Waregem tot in Gent. Op die manier zorgt de fietssnelweg voor een vlotte en veilige verbinding tussen Waregem, Zulte, Deinze, Sint-Martens-Latem, De Pinte en Gent.
De kostprijs voor de bouw van de fietsbrug en de bijbehorende aanrijhellingen bedraagt in totaal ongeveer 3,478 miljoen euro, btw inbegrepen. De bouw van deze brug is een initiatief van de provincie Oost-Vlaanderen en wordt mee mogelijk gemaakt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en het Agentschap voor Wegen en Verkeer (AWV) van het Vlaamse Gewest. Respectievelijk dragen deze partners 760.000 euro en 600.000 euro bij aan de realisatie van de fietsbrug.
Ook voor de financiering van de aansluitende aanrijhellingen wordt een beroep gedaan op het Vlaamse Gewest, waarbij via het Fietsfonds een subsidie van 50% wordt verleend. De provincie Oost-Vlaanderen draagt in totaal 48% van de kostprijs (1,68 miljoen euro), Vlaanderen 30% (1,04 miljoen euro) en EFRO 22% van de kostprijs (760.000 euro).
Infrabel neemt de investering op zich voor de aanleg van een dienstpad renoveert de fiets- en voetgangerstunnels van de Sint-Hubertstraat en de Velostraat. De stad Deinze faciliteerde met de verwerving van enkele gronden, een zeer zorgvuldige ingreep in het kerkhof van Petegem, de naamgeving, en gedurende het hele ontwerp, vergunnings- en uitvoeringsproces met een constructieve begeleiding van dit project tot en met het plaatsen van de verlichting op de aanrijhellingen.