Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Omgevingsvergunning voor verhogen tuikabelbrug in Hasselt

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir heeft de omgevingsvergunning afgeleverd voor de verhoging van de iconische tuikabelbrug over het Albertkanaal in Godsheide, een gehucht van Hasselt. Het openbaar onderzoek na de vergunningsaanvraag liep tot begin oktober. Er werden geen bezwaren ingediend. Daarmee staat niets de start van de werken door De Vlaamse Waterweg nv nog in de weg. De werken zijn gepland vanaf september 2021 en zullen duren tot het voorjaar van 2022.

Omgevingsvergunning voor verhoging tuikabelbrug in Hasselt (2)
Zoals bekend verhoogt de Vlaamse Waterweg alle bruggen over het Albertkanaal om de vrije doorvaarthoogte van 9,10 m te bereiken. Lange tijd werd geopperd de iconische tuikabelbrug in Godsheide af te breken omdat deze brug sinds jaar en dag prijkt op de lijst van grote nutteloze bouwwerken.
 
De tuikabelbrug over het Albertkanaal  in Godsheide Hasselt is gebouwd tussen 1977 en 1979. Ze was bedoeld als een expresweg tussen  Hasselt (N702) en Genk (N75), maar die weg is er nooit gekomen om natuurgebied De Maten te sparen.
 
Op vraag van de buurtbewoners in Godsheide is in 2017 beslist de brug toch te behouden als verbinding voor het plaatselijke verkeer. Dat gebeurde op basis van een buurtonderzoek waarbij een meerderheid zich uitsprak voor het behoud van de bestaande brug. De stad Hasselt heeft daarom aan De Vlaamse Waterweg gevraagd om de brug te behouden als verbinding tussen de twee delen van Godsheide.
 
De bestaande laaggefundeerde landhoofden en pijlers worden aangepast en verhoogd.  De overspanning blijft gehandhaafd omdat het kanaal ter plaatse van de brug niet verbreed wordt. De bovenbouw van de brug wordt heringericht, het profiel van de Berenbroekstraat over de brug krijgt een volledig nieuwe indeling  met een 2x1-profiel voor gemotoriseerd verkeer met een dubbelrichtingsfietspad aan de westzijde van de rijweg. De rijweg en het fietspad worden van elkaar gescheiden door schanskorven en een groenstrook.
 
Voor de weggeometrie wordt een ontwerpsnelheid van 50 km/uur gehanteerd. In tegenstelling tot de huidige situatie wordt de rijbaan voor het gemotoriseerde verkeer op de oostelijke brughelft voorzien. Hiermee komt de westelijke brughelft ‘vrij’ voor het aanleggen van de fietssnelweg F701. Het gemotoriseerde en langzaam verkeer zijn dus over de volledige lengte van de brug en haar aanloophellingen van elkaar gescheiden, waardoor de fietsvoorzieningen vrijliggend zijn. Om de snelheid van het gemotoriseerde verkeer te beperken worden in totaal drie wegversmallingen voorzien, waarvan één midden op de brug.
 
Er worden verschillende voorwaarden opgelegd, vooral rond de ecologische inrichting en de bescherming van de natuur. Zo wordt een deel van de brug ingevuld als ecoduct voor flora en fauna tussen de beide oevers van het Albertkanaal. Naast het ecoduct wordt ook een ‘ecorichel’ aangelegd. Daarvoor wordt de huidige verharde berm opgebroken.
 
De tuibrug maakt een overspanning van 320 m. Het brugdek heeft een lengte van 200 m. De hele bovenbouw, ook de stalen kabels, zal 2,41 m worden opgevijzeld zodat de vrije doorvaart van schepen met vier lagen containers gewaarborgd wordt.
 
 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten