Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Ontdek het verhaal van de Mechelse stationsoverkapping

Infosteel organiseerde net vóór de zomervakantie een fel gesmaakt werfbezoek aan het station van Mechelen. Algemene aannemer CIT Blaton is daar bezig met de bouw van twee nieuwe sporen (11 en 12) voor de hogesnelheidslijn tussen Brussel en Antwerpen. Ferrokonstrukt uit Meulebeke is verantwoordelijk voor de productie en montage van de stalen overkapping, die met haar mooie, glooiende lijnen mooi aansluit op de iets verderop gelegen – en momenteel in restauratie zijnde – Vierendeelbruggen.

mechelen

“De stalen overkapping is 210 meter lang, inclusief uitkraging. Eens alle perrons overkapt zijn, dan zal de volledige overkapping 100 m breed zijn. Elke luifel bestaat uit drie opeenvolgende boogconstructies van 60 m lang, waarbij de steunpunten van perron 1 tot perron 12 op éénzelfde aslijn worden geplaatst. Zo worden eenvoudig geschakelde boogvormige overzichtelijke ruimtes gecreëerd die je vanop elk perron ervaart”, vertelt projectdirecteur Patrick Van Severen van Ferrokonstrukt.


Het West-Vlaamse bedrijf is met dit enorme project niet aan zijn proefstuk toe. Ferrokonstrukt realiseerde eerder ook al de overkapping van het station van Oostende en was onder meer ook verantwoordelijk voor een stalen voetgangersbrug bij AZ Delta in Roeselare. Het bedrijf produceert jaarlijks ongeveer 8.000 ton stalen constructies.

“De hoofddraagcontructie van de luifel weegt 675 ton. Deze constructie omvat 24 voeten, 24 broekstukken, 18 boogdelen en ook nog gordingen en winverbanden. We waren ook verantwoordelijk voor de secundaire studies voor de lichtstraten (30 ton), de draagconstructies van de glasgevel (200 ton) en de inkomluifel (13 ton) en nog andere staalconstructies”, aldus Patrick Van Severen.

Er werd bij dit project veel aandacht besteed aan de details. Zo worden alle verbindingen verborgen met afdekkappen. Voor de afwerking van de staalconstructie geldt voor de zichtbare zijvlakken afwerkingsgraad P3, en voor de rest P2. Als corrosiebescherming voor de bouwdelen (424 ton) werd geopteerd voor galvanisatie. De zichtbare elementen werden daarna afgewerkt met drie lagen witte verf RAL 9003 (signaalwit) en beigegrijs RAL 7006.

“Fase 1-3 van de staalcontructie is klaar. Tegen midden augustus moeten de secundaire staalwerken klaar zijn, want dan wil TUC Rail starten met de aanleg van nieuwe sporen in de spoorbakken 11-12. Ons bedrijf heeft op deze bouwplaats nog werk tot eind dit jaar, begin 2020. We hopen natuurlijk om ook de volgende fases van dit enorme project in hetzelfde bouwteam te mogen uitvoeren, maar daar is vandaag nog geen zekerheid over”, kijkt de projectdirecteur van Ferrokonstrukt al vooruit.

Naast de uiteenzetting van Patrick Van Severen waren er ook nog interessante lezingen van Bart Van Damme (NMBS) over de integratie van Eurostation in de divisie Stations van de NMBS; Steven De Bolle (NMBS) over de architectuur en de engineering van het project station Mechelen; en ten slotte mocht Bruno Dursin van Zinkinfo Benelux  de voordelen van thermisch verzinken nog eens op een rijtje zetten.
 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten