Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Ontwerpplan heraanleg New Yorkkaai Zuid Antwerpen goedgekeurd

Het schepencollege van Antwerpen heeft het definitieve ontwerp voor de heraanleg van het openbaar domein aan de nieuwe New Yorkkaai Zuid en de Tallinnstraat in de Cadixwijk goedgekeurd. De openbare ruimte langs het Kattendijkdok wordt er aangelegd als een aangename, groene en autovrije wandel- en verblijfsruimte met zicht op het water. Het ontwerpteam PTArchitecten en Sweco finaliseerde, in regie met de stad, het district Antwerpen en AG VESPA, dat ontwerp na een digitale bevraging van de bewoners.

Ontwerpplan heraanleg New Yorkkaai Zuid Antwerpen goedgekeurd  © AG VESPA, Bart Gosselin
copyright Bart Gosselin all rights reserved. Deze copyrightstatus mag niet verwijderd worden. Licentie : eigen commercieel gebruik van AG Vespa en de Stad Antwerpen Het is niet toegelaten om deze licentie te verkopen of op enige andere wijze over te dr
Het definitieve ontwerp voor het openbaar domein aan de New Yorkkaai Zuid en de Tallinnstraat kwam immers mee tot stand na een digitale bevraging in juni, waarbij iedereen input kon geven over de heraanleg van de kade. 212 mensen vulden de vragenlijst in. De voornaamste aandachtspunten waren een kwalitatieve groenaanleg met voldoende schaduwplekken en zitmogelijkheden, de integrale toegankelijkheid van de publieke ruimte en het ponton en voldoende ruimte voor horeca en terrassen.
 
“Het basisconcept blijft behouden: het wordt een autovrije, groene en aangename verblijfsruimte voor de bewoners en al dan niet maritieme bezoekers van de wijk. De buurt heeft zeer waardevolle feedback gegeven waar we in het ontwerp zoveel mogelijk rekening mee hebben gehouden.”
 
“In het definitieve ontwerp maximaliseren we de open ruimte, komen er meer zitbanken en kiezen we voor een kwalitatief groen. De bomen worden ten slotte aangelegd over de volledige lengte van de New Yorkkaai, ook in het noordelijke deel”, zegt schepen van Stadsontwikkeling en Ruimtelijke Ordening Annick De Ridder.
 
De Cadixwijk krijgt er een groene parel bij. We creëren een groene belevingsruimte met maximaal behoud van het aanwezige maritieme erfgoed. De werken starten in het voorjaar van 2021 en zouden moeten afgerond zijn tegen het najaar van 2022”, vervolgt de Antwerpse districtsburgemeester Paul Cordy.
 
Het voorontwerp is verdeeld in drie zones:
• Een wandelzone in blauwe hardsteen en kasseien langs de dokrand die ook de toegangszone is voor de verschillende ligplaatsen van riviercruises en rondvaartboten en voor de hulpdiensten. Deze zone is voornamelijk bedoeld voor voetgangers en maritieme bezoekers.
• Een centrale groenzone als verblijfsruimte om te ontspannen, spelen, sporten, picknicken of uit te rusten op beweegbaar zitmeubilair op de oude sporen, en met plaats voor evenementen of pop-ups. De verschillende groenvakken zorgen niet enkel voor overvloedig groen maar ook voor schaduw en beschutting tegen de wind en dienen als regentuinen voor waterberging.
• Een autovrije circulatie-en ontsluitingszone langs de gebouwen, met ruimte voor terrassen. Deze zone, in gezaagde kasseisteen, is ook toegankelijk voor het laden en lossen tijdens venstertijden. De toegang tot deze zone wordt beperkt door onder meer verdwijnpalen. Ze kan ook als fietscomfortzone functioneren als alternatief voor het wandelpad in blauwe hardsteen en de fietsas op de Kattendijkdok-Oostkaai.
 
Het aanwezige maritieme erfgoed zoals de meerpalen, de stoomperskranen en de sporen worden maximaal behouden en geïntegreerd in het nieuwe openbaar domein. Ook de huidige loods wordt grotendeels bewaard en voorzien als shelter op het nog verder aan te leggen Schengenplein.
 
Na de onlinebevraging in juni en na de adviezen van het district Antwerpen en de bevoegde stadsdiensten werden een aantal zaken aangepast in het definitieve ontwerp:
• Optimalisatie van de groenstructuur: een klimaatrobuust karakter dat zorgt voor voldoende infiltratie van het regenwater en groen dat varieert in hoogtes van 50 cm tot 4 m en zo zorgt voor voldoende schaduw en voldoende open zichten.
• Bijkomende zitbanken in de schaduw en een aangepaste aanleg van de groenstructuur in de waterspeeltuin zodat kinderen ook in de schaduw kunnen spelen.
• De integratie van een reservatiezone voor een warmtenet voor de toekomstige bewoners in de Cadixwijk.
• Recuperatie van regenwater aan de kade, van het dak van de shelter aan het Schengenplein en het water van de toekomstige waterspeeltuin door het op te vangen in een waterreservoir.
• De aanleg van de boomstructuren over de volledige lengte van de New Yorkkaai, ook in het noordelijke deel, zodat het een homogeen geheel vormt langs de kade.
• De bushalte aan de Kattendijkdok-Oostkaai verdwijnt, de tramhalte blijft.

Woonstraten

De verbindingen tussen de New Yorkkaai en de Kattendijkdok-Oostkaai (Tallinsstraat, Calcuttastraat en Madrasstraat) worden ingericht als woonstraten en/of woonerven. De nieuwe Tallinnstraat wordt een doodlopende straat met dubbelrichtingsverkeer, ingericht als woonerf met toegang tot de ondergrondse parkings van de gebouwen en de laad-en loszone op de kade. De straat krijgt een gelijkgrondse aanleg in gezaagde kasseisteen met plantvakken met meerdere solitaire bomen en een sorteerstraat.

Fasering

De uitvoering van de werken is voorzien in twee fasen, rekening houdend met de werken aan het nieuwe bouwblok op de hoek van de Kattendijkdok-Oostkaai en de Londenstraat, en de realisatie van de tweede fase van het Schengenplein aan het water:
• Fase 1: vanaf het voorjaar 2021: aanleg New Yorkkaai Zuid ter hoogte van het bouwblok op de hoek met de Londenstraat + aanleg Tallinnstraat.
• Fase 2: vanaf de zomer 2021: aanleg New Yorkkaai Zuid ter hoogte van bouwblok A4  + aanleg tweede fase Schengenplein.
(c) PTArchitecten-Sweco
(c) PTArchitecten-Sweco
(c) PTArchitecten-Sweco
(c) PTArchitecten-Sweco
(c) PTArchitecten-Sweco
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten