Deze vernieuwing moet binnen enkele jaren een veilige en vlotte mobiliteit in de omgeving mogelijk maken, die ook nog eens aansluit op de nieuwe omleidingsweg rond het centrum van Diepenbeek, over de spoorweg. In de zomer van dit jaar zal een voorkeursvariant op tafel liggen.
Er is nood aan een verkeersveilige oplossing voor beide kruispunten op de Verbindingslaan ter hoogte van Diepenbeek. Deze vernieuwing past in een bredere mobiliteitsvisie die de voorbije tien jaar werd uitgewerkt tussen de gemeente Diepenbeek, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid, het Agentschap Wegen en Verkeer, Infrabel, De Lijn en de provincie Limburg.
Scenario
De voorbije jaren werden een aantal oplossingen uitgedacht, elk met hun voor- en nadelen. De nieuwe studie onderzoekt echter welk scenario anno 2021 het meest aangewezen is, met het oog op de toekomst.
Er wordt gekozen voor een grondige aanpak: de twee kruispunten van de Grendelbaan en de Katteweidelaan worden gezamenlijk bestudeerd. Een aantal opties voor de concrete uitwerking daarvan, liggen nog op tafel. Tijdens het variantenonderzoek worden nog een aantal opties tegen elkaar afgewogen.
In de komende zomerperiode zal er meer duidelijkheid komen over het voorkeursontwerp. Het AWV kan daarover op dat moment tijdens het ontwerpproces communiceren. Vooraleer er effectief een schop in de grond kan gaan, moeten er echter nog heel wat procedurele stappen worden gezet.
Landmeters
Om bij de ontwerpstudie over accurate gegevens over de omgeving van de Verbindingslaan te beschikken, zullen dit voorjaar al mensen op het terrein aan de slag zijn. Zo gebeuren er opmetingen door landmeters en worden ook grondsonderingen genomen om de bodem beter te leren kennen.
Om medio 2022 te kunnen aansluiten op de nieuwe spoorwegbrug Molenstraat, wordt er aan de kruising Grendelbaan / Verbindingslaan toch al een aanpassing uitgevoerd.
Het AWV past het kruispunt N76 / N2 in het voorjaar 2022 aan, met een nieuwe lus aan de westzijde van de N76 (centrum Diepenbeek). Zo ontstaan er dicht bij elkaar, uitkomende op de N76, twee T-kruispunten van de N2. Die worden met verkeerslichten geregeld en op elkaar afgestemd.
Ook de aansluiting van de Steenweg op de nieuwe spoorwegbrug Waardestraat, wordt in het voorjaar van 2022 door het AWV gerealiseerd.
Deze twee projecten vormen het sluitstuk van een nieuw verhaal voor Diepenbeek-centrum, dat samen met Infrabel en De Lijn wordt geschreven.
Het doorgaande en zwaar oost-west wordt straks immers rond het centrum geleid, wat de leefbaarheid van en de verkeersveiligheid in de dorpskern ten goede komt.