Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Ook Brussels Airport heeft uitbreidingsplannen

Net als verschillende andere Europese luchthavens heeft ook Brussels Airport forse uitbreidingsplannen. Tegen 2040 moet de startbaan 25L worden verlengd, zijn twee nieuwe pieren nodig en wil men een bijkomend bedrijventerrein met een nieuwe rechtstreekse toegang tot de E40 ontwikkelen.

Ook Brussels Airport heeft uitbreidingsplannen (1)
Foto’s: Brussels Airport.

Met de bouw van deze infrastructuur moet begonnen worden vanaf 2025. Tot 2020 kan de luchthaven de groei opvangen door de huidige start- en landingsbanen efficiënter te gebruiken. Maar vanaf 2025 heeft de luchthaven extra infrastructuur nodig. Omdat de uitbreiding heel wat hinder dreigt te veroorzaken, werd een dialoogplatform opgericht voor alle betrokkenen.
Volgens de prognoses zullen dankzij de economische en demografische evoluties het aantal passagiers en het cargovolume op Brussels Airport verdubbelen, maar met minder vliegbewegingen dan in 2000, dit dankzij grotere vliegtuigen die tegelijk stiller zijn. Ook de bezettingsgraad zal naar verwachting toenemen. De luchtvaartsector zal volgens de prognoses sterker groeien dan de rest van de economie en wordt meer dan ooit een essentiële groeimotor. Bovendien zijn luchthavens in een globaliserende economie vooral van groot belang voor de eigen werkgelegenheid.

De luchthaven stelde twee jaar geleden reeds zijn ‘Strategische Visie 2040’ voor, een ambitieus plan waarmee de verwachte groei in de luchtvaart de komende 25 jaar moet worden opgevangen. Op basis van dit plan zullen in de toekomst strategische keuzes worden gemaakt en beslissingen over de infrastructuur worden genomen. Indien alle plannen worden uitgevoerd gaat het om een investering van honderden miljoenen euro’s. Het plan heeft het potentieel om het aantal jobs op en rond de luchthaven te verdubbelen tot 120.000 tegen 2040.

De baaninfrastructuur moet worden aangepast om de capaciteit te verhogen tijdens de piekuren en een gelijkmatige capaciteit te kunnen garanderen in alle weersomstandigheden. Vorig jaar mocht Brussels Airport meer dan 25 miljoen passagiers verwelkomen. Tegen 2040 zal de luchthaven volgens de verwachtingen zowat 40 miljoen passagiers per jaar vervoeren, dat is dubbel zoveel als in 2000. Ook het vrachtvervoer zal verdubbelen tot bijna een miljoen ton vracht per jaar.



Om die trafiek op te vangen moet het aantal vliegbewegingen per uur op piekmomenten stijgen van 74 vandaag tot 93. Hiervoor bestaan twee mogelijke opties: een verlenging van de taxiroute naast baan 07R/25L of een verlenging van de baan zelf. De laatste optie is de enige waarmee de verwachte groei volledig kan worden gerealiseerd. Baan 25L is relatief kort en het is behoorlijk lastig om er op te stijgen. Daarom landen hier in principe enkel toestellen en vertrekken vrijwel alle vluchten vanop 25R. Indien 25L met 800 m wordt verlengd tot 4 km kunnen vliegtuigen hier wel vlot opstijgen.

Nieuwe pieren

Er moeten ook twee bijkomende pieren worden gebouwd om het comfort van de reizigers te verhogen. Volgens de huidige trafiekvoorspelling zal een eerste nieuwe pier, A West, nodig zijn vanaf 2023. Een tweede nieuwe pier, C, zou er moeten komen tegen 2035. De zone Brucargo wordt heringericht als een modern logistiek platform om economische sleutelsectoren zoals farma of biotechnologie voort te steunen. Het succes van deze sectoren hangt nauw samen met een uiterst performante transportketen en opslagcapaciteit.



Brussels Airport werkt al jaren actief samen met de NMBS, De Lijn en de MIVB om de bereikbaarheid van de luchthaven met het openbaar vervoer te vergroten. In de toekomst zal de luchthaven nog meer fungeren als een intermodaal knooppunt waar de hele regio van profiteert.

Er staan meer treinen, meer bussen en een nieuwe tramlijn op het programma. Tegen 2040 wil de luchthaven dat de helft van alle passagiers en luchthavenmedewerkers met het openbaar vervoer of met de fiets naar Brussels Airport komen.
Brussels Airport wil tegen 2040 ook een modern en prestigieus bedrijvencomplex inrichten voor ondernemingen die zich dicht bij de luchthaven willen vestigen. Vandaag hebben Deloitte, KPMG en Microsoft er al voor gekozen om hun kantoren op Brussels Airport te vestigen. Deze bedrijven zijn aangetrokken door de mobiliteits- en connectiviteitsvoordelen van de luchthaven. Brussels Airport verwacht dat in de toekomst nog meer bedrijven hun voorbeeld zullen volgen; die ontwikkeling is overigens een trend bij luchthavens wereldwijd. Bij het bedrijvenpark ziet de luchthaven graag een extra oprit naar de E40 langs Kortenberg gerealiseerd.



De Strategische Visie Brussels Airport 2040 vormt de basis voor een dialoog met alle betrokkenen. De luchthaven wil haar ontwikkeling op een open en transparante manier uitbouwen en met aandacht voor de impact ervan op het milieu en haar omgeving. Brussels Airport richtte daarom Forum 2040 op, een dialoogplatform over de ontwikkeling van de luchthaven waarin alle betrokken partijen vertegenwoordigd zullen zijn: buren, gemeenten, organisaties uit het middenveld, bedrijven en experts. Vooral de verlenging van de startbanen ligt gevoelig in de omliggende gemeenten en bij buurtbewoners. Wellicht zijn enkele tientallen onteigeningen nodig. Voor de gemeente Kortenberg zou het wel interessant kunnen zijn om langs de nieuwe verbindingsweg tussen het zuiden van de luchthaven en de E40 naar Leuven nieuwe bedrijventerreinen te ontwikkelen.

De geluidshinder zou volgens Brussels Airport in de toekomst aanzienlijk dalen omdat de moderne toestellen veel minder lawaai maken en de vliegtuigen beter gevuld zullen zijn waardoor minder vliegbewegingen nodig zijn. De luchtvaart kent het jongste decennium een sterke technologische vooruitgang. De nieuwe toestellen zijn niet alleen stiller, maar ook zuiniger en stoten minder CO2 uit. Deze technologische vernieuwing is volop aan de gang en zit momenteel in een stroomversnelling. Er is een nieuwe generatie middelgrote toestellen op komst die bedoeld zijn voor intercontinentale vluchten. Deze compacte, zuinige en geluidsarme vliegtuigen verhogen de rechtstreekse connectiviteit tussen middelgrote steden zoals Brussel en wereldsteden.

De Europese economie zal volgens de prognoses gemiddeld met 44% gegroeid zijn in 2040, voor België ligt de voorspelde groei (+33%). lager dan dit Europese gemiddelde. Indien Brussels Airport op hetzelfde ritme kan groeien als het Europese luchtverkeer, kunnen haar volumes met 78% stijgen. De groei van de luchthaven is meer dan dubbel zo groot als de algemene groei van België (+33%). Daarmee levert de luchthaven niet alleen een grote bijdrage aan de Belgische economie, maar is ze zelfs essentieel voor de groei en welvaart van ons land.

Indien de volumes op Brussels Airport het Europese ritme echter niet volgen, zal de groei voor ons land lager liggen dan de nu voorspelde 33% groei tegen 2040. Die groei gaat dan naar de buurlanden. Brussels Airport zal in dat geval minder verbindingen met de rest van de wereld kunnen aanbieden, waardoor de sleutelsectoren in ons land benadeeld zullen zijn.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten