Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Openbaar onderzoek heraanleg omgeving Pannenhuis Brussel

Het stadsbestuur van Brussel heeft een project uitgewerkt voor de gedeeltelijke heraanleg van de Charles Demeerstraat ter hoogte van het metrostation Pannenhuis. Dit project werd toegevoegd aan de vergunningsaanvraag van Beliris voor de renovatie van de Clesse- en de Demeerbrug. Beide projecten zullen de openbare ruimte rond het metrostation aanzienlijk verbeteren. Het openbaar onderzoek loopt tot en met 23 juni.

Openbaar onderzoek heraanleg omgeving Pannenhuis Brussel
Met de heraanleg wil Brussel een aangename en veilige verbinding tussen het metrostation Pannenhuis, het treinstation Tour & Taxis en de toegangen tot het park Tour & Taxis realiseren. De stad wil ook het comfort verbeteren van de vele fietsers en voetgangers die de zone dagelijks doorkruisen. 
 
De schuine parkeerstrook tegenover het metrostation wordt verwijderd waardoor de voetpaden aanzienlijk verbreed kunnen worden. Vervolgens worden afgescheiden fietspaden in okerkleurig asfalt van 1,5 m breedte aangelegd die aansluiten op het fietspad dat voorzien wordt op de Demeerbrug. Ter hoogte van de huidige oversteekplaats aan het rondpunt komt een verhoogd plateau zodat auto’s verplicht worden hun snelheid te matigen. Naast de ingang van het metrostation worden fietsnietjes en een Villo-station geplaatst.
 
Langs weerszijden van de straat worden twee bushaltes geïntegreerd. Het traject van bus 46 met huidige terminus aan Gilbert wordt uitgebreid tot aan de M. de Moorstraat en zal in de toekomst ook het station Pannenhuis bedienen. Frituur Steve behoudt zijn huidige standplaats maar krijgt een nieuw jasje: het wordt een spiegelfrituurkot, zoals frituur Tabora in de vijfhoek. Naast de frituur komt een lange picknicktafel.
 
“Alles komt op deze plek samen: metro, trein, een ingang tot het Tour & Taxispark, en binnenkort ook bus en Villo. Toch was de openbare ruimte helemaal ingericht op maat van auto’s, met schuinparkeren en een breed wegdek dat aanzette tot overdreven snelheid. Daar brengen we nu verandering in. Comfort en veiligheid van fietsers en voetgangers staan centraal in deze heraanleg”, aldus schepen van Stedenbouw en Openbare Ruimte Ans Persoons.
 
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten