Met de optimalisatie willen de partners, de provincie Antwerpen, de gemeenten Hove, Kontich, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en de steden Mortsel en Mechelen inzetten op meer comfort en veiligheid voor de fietsers op de fietsostrade.
De fietsostrade F1 tussen Antwerpen en Mechelen is volledig in gebruik sinds 2015. De afgelopen vijf jaar ziet de provincie Antwerpen een enorme evolutie in het aantal fietsers. In Hove telde de provinciale fietsbarometer gemiddeld 1 404 fietsers per werkdag in 2015. In 2020 steeg dit aantal met 42% naar net geen 2.000 fietsers per dag. In Mortsel telt men zelfs meer dan 4.000 fietsers per werkdag. In Duffel verdubbelde het aantal fietsers er op vijf jaar tijd van ruim 1.000 fietsers per werkdag in 2015 naar 2.059 in 2020.
Bij de provincie Antwerpen zijn ze ervan overtuigd dat dit aantal nog zal toenemen. De provincie faciliteert dit door op deze fietsroute knelpunten weg te werken, zoals slechte zichtbaarheid, verouderde infrastructuur of een te smal profiel.
Oudste
De F1 tussen Antwerpen en Mechelen is de oudste fietsostrade in Vlaanderen. Ruim 15 jaar geleden werden de eerste schakels ervan als een demonstratieroute gebouwd volgens de richtlijnen van dat moment. Door de gewijzigde richtlijnen voor fietsinfrastructuur en het stijgende fietsgebruik is een aanpassing nodig. Voor bepaalde delen betekent dit een verbreding van het fietspad, op andere plaatsen gaat het over veiliger maken van kruispunten.
In een eerste oefening bracht de provincie Antwerpen alle knelpunten in kaart, aan de hand van gegevens uit de provinciale fietsbarometer en de vele feedback van gebruikers die het Steunpunt Fiets ontving. Deze oefening lag aan de basis van deze samenwerking tussen de provincie en de lokale besturen, die zal leiden tot een make-over voor de fietsostrade F1 tussen Antwerpen en Mechelen.
De studie maakt een opdeling tussen locaties waar op korte termijn een kwaliteitssprong, dus veiliger en comfortabeler, mogelijk is zonder grote infrastructurele ingrepen en de grotere werken die later volgen.