Park van Tervuren heeft na de zomer de voetgangers- en fietsersbrug terug
Deze week werd gestart met het terugplaatsen van de voetgangers- en fietsersbrug in het park van Tervuren. De brug, die beschermd is als monument, was sinds vorig jaar in restauratie. Na de zomer is ze klaar voor gebruik.
De brug van
bijna 20 meter lang en 10 meter breed dateert van 1896 en maakt deel uit van de
Keizerinnedreef, die evenwijdig loopt met het kanaal dat de twee grote vijvers
in het park van Tervuren met elkaar verbindt. De brug bevindt zich op de aslijn
van het gebouw van het AfricaMuseum en de symmetrische Franse tuinen, die in
1895 door Elie Lainé werden ontworpen. Doorheen de jaren was het kunstwerk echter
zichtbaar afgetakeld en bleek ook de structuur niet veilig meer voor de
bezoekers van het park.
Verbetering van de stabiliteit
De voorbije
maanden werden onder meer de brughoofden gerestaureerd. Die bestaan uit een
kern van bakstenen en een afwerking in beige kalksteen en blauwe hardsteen. De
stenen werden schoongemaakt en waar nodig werden beschadigingen hersteld en
kapotte stenen en voegen vervangen. De originele kolommen en liggers werden
hersteld en nieuwe werden toegevoegd om de stabiliteit en veiligheid te
verbeteren. Verder werden de funderingen vervangen en de gietijzeren
borstweringen gerestaureerd. Tenslotte werden de metalen onderdelen van de brug
geverfd in een lichte, grijze kleur. Historisch kleuronderzoek heeft uitgewezen
dat daarmee de oorspronkelijke kleur wordt benaderd.
Terugplaatsing en afwerking in verschillende fasen
Aansluitend
op het terugplaatsen van de metalen kolommen en liggers, zullen de boordstenen
geplaatst worden en zal de waterkering verwijderd worden. Na het bouwverlof worden
de gerestaureerde borstweringen teruggeplaatst. Voor de veiligheid wordt er
extra valbeveiliging aangebracht in de vorm van een discreet draadnet uit inox.
Het wegdek
van de brug, dat vroeger uit een houten beplanking bestond, wordt ook na het
bouwverlof vernieuwd. Er wordt een metalen beplanking voorzien met een fijne
korrel, in een kleur die aanleunt bij de dolomiet van de parkpaden. Het
middenpad wordt voorzien van cementbetonverharding, die zal aansluiten op de
bestaande asfaltverharding van de Keizerinnedreef voor een betere
berijdbaarheid. De voetpaden aan weerszijden van het middenpad worden
drempelloos aangesloten op de bestaande parkpaden in dolomiet.
In de loop
van september zullen de eerste voetgangers en (brom)fietsers dan opnieuw de
brug kunnen oversteken.
De werken
kostten 1,5 miljoen euro en worden gefinancierd door de Nationale Loterij.