Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Park van Tervuren heeft na de zomer de voetgangers- en fietsersbrug terug

Deze week werd gestart met het terugplaatsen van de voetgangers- en fietsersbrug in het park van Tervuren. De brug, die beschermd is als monument, was sinds vorig jaar in restauratie. Na de zomer is ze klaar voor gebruik.

BKBC - 2024-06-26T160002.082
Regie der Gebouwen

De brug van bijna 20 meter lang en 10 meter breed dateert van 1896 en maakt deel uit van de Keizerinnedreef, die evenwijdig loopt met het kanaal dat de twee grote vijvers in het park van Tervuren met elkaar verbindt. De brug bevindt zich op de aslijn van het gebouw van het AfricaMuseum en de symmetrische Franse tuinen, die in 1895 door Elie Lainé werden ontworpen. Doorheen de jaren was het kunstwerk echter zichtbaar afgetakeld en bleek ook de structuur niet veilig meer voor de bezoekers van het park.

Verbetering van de stabiliteit

De voorbije maanden werden onder meer de brughoofden gerestaureerd. Die bestaan uit een kern van bakstenen en een afwerking in beige kalksteen en blauwe hardsteen. De stenen werden schoongemaakt en waar nodig werden beschadigingen hersteld en kapotte stenen en voegen vervangen. De originele kolommen en liggers werden hersteld en nieuwe werden toegevoegd om de stabiliteit en veiligheid te verbeteren. Verder werden de funderingen vervangen en de gietijzeren borstweringen gerestaureerd. Tenslotte werden de metalen onderdelen van de brug geverfd in een lichte, grijze kleur. Historisch kleuronderzoek heeft uitgewezen dat daarmee de oorspronkelijke kleur wordt benaderd.

Terugplaatsing en afwerking in verschillende fasen

Aansluitend op het terugplaatsen van de metalen kolommen en liggers, zullen de boordstenen geplaatst worden en zal de waterkering verwijderd worden. Na het bouwverlof worden de gerestaureerde borstweringen teruggeplaatst. Voor de veiligheid wordt er extra valbeveiliging aangebracht in de vorm van een discreet draadnet uit inox.

Het wegdek van de brug, dat vroeger uit een houten beplanking bestond, wordt ook na het bouwverlof vernieuwd. Er wordt een metalen beplanking voorzien met een fijne korrel, in een kleur die aanleunt bij de dolomiet van de parkpaden. Het middenpad wordt voorzien van cementbetonverharding, die zal aansluiten op de bestaande asfaltverharding van de Keizerinnedreef voor een betere berijdbaarheid. De voetpaden aan weerszijden van het middenpad worden drempelloos aangesloten op de bestaande parkpaden in dolomiet.

In de loop van september zullen de eerste voetgangers en (brom)fietsers dan opnieuw de brug kunnen oversteken.

De werken kostten 1,5 miljoen euro en worden gefinancierd door de Nationale Loterij.

BKBC - 2024-06-26T160026.619
Adobe Stock
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten