Met het nieuwe ontwerp voor de Plaats krijgt Lauwe een kloppend hart met drie keer zo veel ruimte voor terrassen, waterspeelelementen voor kinderen en voorzieningen om evenementen te faciliteren. Het wordt een groene omgeving die goed bereikbaar blijft en veilig is voor alle weggebruikers.
Net zoals vele andere stadspleinen was Lauweplaats ingericht op maat van de auto. Het brede wegdek trok veel zwaar en snel doorgaand verkeer aan. Dwarsgeparkeerde voertuigen waren een gevaar voor fietsers. Op het kruispunt met de Wevelgemstraat gebeurden vele ongevallen. “We behouden het tweerichtingsverkeer om de bereikbaarheid hoog te houden, maar we versmallen de rijbaan. De auto zal dus nog een gast zijn, maar vrachtwagens weren we”, zegt schepen van Publieke Ruimte Patrick Roose.
“Het ontwerp zet de mens en de verkeersveiligheid op één. We hebben er anderhalf jaar aan gewerkt, samen met Bureau Cnockaert, Studio UAD en Greenconcepts. Tussentijds werd het voorgelegd aan bewoners, handelaars en De Lijn. Onze concepten werden warm onthaald. Nu is het ontwerp klaar.”
Vier zones
De omgeving van de Sint-Bavokerk en Lauweplaats wordt ingedeeld in vier zones: voetpaden, terrassen en groenzones voor de kerk, een dorpsvloer aan de zijkant van de kerk, een dorpstuin achter de kerk en de brouwerijtuin aan het kanon.
Lauweplaats
Lauweplaats komt centraal te liggen in een grote zone 30, met hierop afgestemde rijbanen en kruispunten. De rijbaan schuift richting Sint-Bavokerk. Zo ontstaat er ruimte voor voetpaden en terrassen, zowel aan de Larstraat (tussen Menenstraat en Leiestraat) als op Lauweplaats. Het langsparkeren focust op kortparkeren en mindervaliden. Bushaltes komen aan het gemeentehuis en aan de school. De omgeving van De Stap wordt een stuk veiliger met voorrangswijzigingen en éénrichting in de Schoolstraat.
Dorpsvloer
Enerzijds is de zone naast de kerk een verblijfszone, met straatmeubilair en waterspeelelementen. Het regenwater van het dak van de kerk wordt opgevangen en hergebruikt in een fontein. Hier komen ook een groene speelzone en twee grote luifels, die schaduw of beschutting geven tijdens evenementen. De ongemakkelijke indeling met haagjes verdwijnt en maakt plaats voor 57 comfortabele parkeerplaatsen en elektrische laadmogelijkheden. Langs de kerk komt een comfortabele verbinding tussen de Leiestraat en de Schoolstraat voor voetgangers en fietsers en in het geheel zijn er stallingen voor 72 fietsen.
Brouwerijtuin
Ook de hoek van de Leiestraat wordt heraanlegd met meer ruimte voor terrassen, natuur en speelstenen voor kinderen. Het kanon van Lauwe behoudt zijn ereplaats.
Dorpstuin
Lauweplaats wordt in één klap een flink stuk groter, omdat de groene ruimte achter het gemeentehuis en de pastorietuin voor iedereen toegankelijk wordt. Het wordt één grote tuin met een boomhut als eyecatcher.
“De kosten van de heraanleg worden geraamd op 3.190.513 € inclusief de vernieuwing van de onderliggende rioleringen in het volledig projectgebied. Met subsidies voor Natuur-in-je-buurt, het Kopenhagen-relancefonds voor fietsinfrastructuur, uitrusting als lokaal mobipunt en toegankelijke bushalten wordt de investeringskost voor de stad Menen gedrukt”, besluit schepen Roose.