Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Renovatie Annie Cordytunnel in Brussel voltooid

Circul 2020, een bouwconsortium dat bestaat uit Besix, Jan De Nul Group en Equans, begon samen met partner Denys in 2018 aan de renovatie van de Leopold II-tunnel in Brussel. De werkzaamheden zijn nu klaar. Een inhuldiging volgt eind mei. Dan zal ook de naamsverandering naar Annie Cordytunnel officieel bekendgemaakt worden.

Renovatie Annie Cordytunnel in Brussel voltooid (1)
De renovatie gebeurde in opdracht van Brussels Mobility en werd begeleid door Egis. Met zijn 2.600 meter is de tunnel de langste in België en een grote strategische verkeersas waar meer dan 60.000 voertuigen per dag passeren. De tunnel verbindt het centrum van Brussel met de snelwegen naar het noorden en westen van België.

Dankzij de renovatie beantwoordt de Annie Cordytunnel nu aan de hoogste normen op het vlak van kwaliteit en veiligheid. Ultramoderne technologieën garanderen bovendien dat hij ook de komende decennia in optimale staat blijft. Besix, Jan De Nul Group en Equans kregen van Brussels Mobility ook de opdracht om de tunnel gedurende de komende 25 jaar te onderhouden.
 
Aard van de werken

Het project omvatte onder andere de herstelling van de structurele elementen, de heraanleg van de weg en de omgeving errond, de herstelling en realisatie van het technische gebouw en de constructie van 17 nieuwe nooduitgangen. De tunnel werd tevens volledig waterdicht gemaakt en er werd voor gezorgd dat hij aan alle veiligheidsvoorschriften voldeed. Een kathodische bescherming van 24.000 m² werd geïnstalleerd om de levensduurte van de tunnel te verlengen.

De uitrusting van de tunnel moest eveneens worden vervangen, waaronder de 800 km aan kabels, ventilatie, communicatie- en monitorinstallaties en verlichting. Ten slotte werd de aankleding van de binnenwanden volledig opnieuw ontworpen onder leiding van Brussels Mobility en Art & Build.

Uitdagingen

Wegens de locatie en strategische rol van de tunnel werd er enkel ’s nachts gewerkt, van 22 uur tot 6 uur. De rest van de dag kon het verkeer er gewoon gebruik van maken. De maanden juli en augustus van 2018, 2019 en 2020 waren de enige uitzonderingen, toen was de tunnel de hele dag gesloten. In 2020, tijdens de eerste coronagolf, was er significant minder verkeer waardoor de tunnel extra kon worden gesloten en de werken konden worden versneld.

Er werkten ongeveNAAer 180 personen per nacht op de tunnelwerf. Tijdens de piekmomenten in de zomer nam dat cijfer toe tot wel 400 mensen per dag. Doordat de tunnel zich in een enorm dichtbevolkte omgeving bevindt, moest het team rekening houden met heel wat ongewone elementen. Zo loopt er parallel aan de tunnel ook een metrolijn, bevinden er zich ook de rioleringen en het grondwaternet van de stad en loopt de tunnel onder het kanaal Brussel-Charleroi, een aantal grote wegen en het Elisabethpark.
 
Nieuwe technologieën

Er werden geavanceerde technologieën gebruikt om het onderhoud van de Annie Cordytunnel te vereenvoudigen voor de komende decennia. Zo zorgden 3D-scanners en 360°-camera’s er tijdens de renovatie voor dat er nu, na de werken, accurate digitale modellen beschikbaar zijn van de infrastructuur.

Verder garanderen het fotogrammetrisch onderzoek en de daaruit resulterende orthofoto dat de onderhoudsteams een gedetailleerd beeld hebben met locatiegebonden gegevens. Dit draagt allemaal bij tot het feit dat er nu een hoogwaardig onderhoud mogelijk is.
Foto’s: Besix / Circul 2020.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten