Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Sint-Niklaas geeft Grote Markt een nieuw ontwerp

De heraanleg van de Grote Markt van Sint-Niklaas komt opnieuw een stukje dichterbij. Sinds 29 juni worden de ontwerpplannen voorgesteld in een infopunt, aan de rand van het marktplein. In de herfst is het definitieve ontwerp klaar. De voorbereidende nutswerken zijn gepland voor het najaar 2022. De eigenlijke heraanleg vindt plaats in 2023 en 2024. In 2020 werden de kosten geraamd op iets minder dan 10 miljoen €.

P2417_D_2021.06.24_WEB
Midden 2020 koos het stadsbestuur voor een ontwerpvisie, die de Grote Markt omvormt tot een aantrekkelijke, groene verblijfsruimte op mensenmaat. De aanstelling van de ontwerper liep volgens de  ‘open oproep’ van de Vlaamse Bouwmeester. Het voorontwerp werd gemaakt door Team ALS_O (Artgineering uit Brussel, Lama Landscape Architects uit Lier, Sweco uit Brussel en Daniël Ost uit Sint-Niklaas).
 
De nieuwe markt krijgt een hoge gebruikswaarde en wordt vrij van drempels en barrières. Rond de centrale open ruimte ligt een brede groene rand, met terrassen en waterpartijen. Voor het stadhuis ligt een fraaie spiegelvijver en vlakbij Het Woord komt een verzonken tuin, met toegang tot de ondergrondse fietsenstalling.
 
De voetgangers en fietsers worden de hoofdgebruikers, maar de markt blijft ook bereikbaar voor wie met het openbaar vervoer of de wagen komt. Het grootste marktplein van het land blijft geschikt om grote evenementen te ontvangen. Voor een aantal evenementen tekenden de ontwerpers opstellingsplannen uit.
 
De fietsstalling in de ondergrondse parking, is te bereiken aan de verzonken tuin via een fietshelling, fietslift en trap met fietsgoot.
De bushaltes komen net buiten het marktplein, zodat ze niet langer als een barrière werken. De bussen stoppen en vertrekken aan nieuwe bushaltes in de Parklaan (vlakbij het standbeeld Het Woord). Aan de noordkant blijven de bushaltes in de Hofstraat behouden en wordt de bushalte van de Plezanstraat dichter bij het Onze-Lieve-Vrouwplein gelegd.
 
De ondergrondse parking wordt bereikbaarder, doordat er enkel bestemmingsverkeer en bussen naar de Grote Markt rijden.
In de Hofstraat komen nieuwe parkeerplaatsen, op de plaats van de busbaan. Door het sterk verminderde verkeer is het niet meer nodig om hier een afzonderlijke busbaan te hebben.
 
De terrassen krijgen meer ruimte, doordat de rijweg met busbaan, rijbaan en fietspad naar één centrale rijloper gaat.
Zitelementen aan de rand van het plein nodigen uit om een praatje te slaan, uit te rusten en te genieten.
 
Aan de mooiste gevels rondom de Grote Markt wordt de bomenrand onderbroken, zodat ze van overal goed zichtbaar zijn. In de verzonken tuin komt een nieuwe luifel van ereburger en bloemenkunstenaar Daniël Ost.
 
Door de grote stenen vlakte is de Grote Markt één van de warmste plaatsen in de stad. De stad onthardt het centrale plein grotendeels en er komt veel water en schaduw om verkoeling te brengen.
 
Sint-Niklaas vangt het hemelwater op en gebruiken dat, via een ondergrondse opslagcontainer, voor de meer dan 130 bomen. Dit water gebruikt de stad ook voor de spiegelvijver voor het stadhuis en voor enkele ingebouwde fonteinen. Via de waterpartijen in de rand, met waterplanten erin, wordt het regenwater gezuiverd, zodat het helder is in de pootjebaadvijver aan de Cipierage.
 
De stad zorgt voor een maximaal hergebruik van de materialen van het oude plein, onder andere de 10.000 m² kleiklinkers.
De soorten voor de bomenrand, vaste planten en waterplanten kiest de stad op basis van hun klimaatrobuustheid en biodiversiteit.
 
Op de projectpagina www.sint-niklaas.be/grotemarkt vind je een uitgebreide toelichting bij de ontwerpplannen.
 
 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten