Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Slechtste fietspad van West-Vlaanderen wordt aangepakt

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters kondigt nieuwe, volledig afgescheiden fietspaden op de Veurnestraat/Pannestraat (N35) aan. In 2018 kreeg dat fietspad nog de betreurenswaardige titel ‘slechtste fietspad van West-Vlaanderen’. “Fietspaden zoals die in de Pannestraat/Veurnestraat moeten prioritair aangepakt worden. In totaal zal er vanuit mijn beleidsdomein een bedrag van 6,5 miljoen € worden geïnvesteerd”, zegt de minister. Er werd nog geen aannemer gekozen voor deze opdracht.

Lydia+Peeters_Veurnestraat+Pannestraat+N35
De werken starten dit najaar en gebeuren in opdracht van De Panne, Veurne, Koksijde, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), Aquafin en de intercommunale IWVA. “Tussen het kruispunt met de Koksijdeweg (N396) in De Panne en de Polderweg in Veurne wordt de gewestweg volledig heringericht”, zegt Lydia Peeters. De werken gebeuren in verschillende fases en duren volgens de huidige planning tot eind 2023.

Putten en scheuren

De fietspaden langs de N35 - tussen Veurne en De Panne - hebben de kwalijke reputatie de slechtste van heel Vlaanderen te zijn. Tijdens de lange wachtperiode werden ze vaak wat opgelapt, maar ze zaten in geen tijd weer vol putten en scheuren, terwijl ze ook gevaarlijk afhellen naar één kant.
 
“Als fietser op de Veurnestraat/Pannestraat (N35) rij je momenteel naast het autoverkeer. Na de herinrichting worden de fietspaden een stuk veiliger en comfortabeler. Waar er genoeg beschikbare ruimte is, worden fietsers en auto’s gescheiden door een groene zone met bomen en gras. In de bebouwde kom is er niet voldoende ruimte voor gescheiden fietspaden, daarom wordt er hier gekozen om ze verhoogd aan te leggen”, verduidelijkt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
 
“Alle lichten staan op groen om de werken na deze zomer te starten. Iedereen in het project heeft in de jongste maanden hard gewerkt om de laatste knopen door te hakken. Van minister Peeters die zorgde voor de centen tot de tekenaar die vakkundig de 3D-beelden maakte. Laat de werken maar vlug beginnen, zodat we allemaal veilig kunnen fietsen van De Panne naar Veurne”, vult Wim Janssens, schepen van Openbare Werken in De Panne, aan.
 
Volgens de huidige planning starten de werken in het najaar. Een concrete startdatum is er nog niet, eerst moet een aannemer gekozen worden die de werken zal uitvoeren. De fasering van de werken ligt wel al vast. Als eerste stap komt er een tijdelijke rotonde op het kruispunt van de Sint-Idesbaldusstraat (N8) met de Koksijdestraat. Die moet er tijdens de werken voor zorgen dat het verkeer vlot tot op het industrieterrein raakt. Enkele weken later starten de werken op de Pannestraat (N35) zelf. Eerst wordt de zone aan het industrieterrein aangepakt, daarna splitst de bouwwerf zich op in twee delen. Een deel verplaatst zich per fase richting De Panne, een ander deel richting Veurne. Alle werken zitten er volgens de huidige planning op tegen eind 2023.
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten