Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Spectaculaire plaatsing spoorbruggen over het Albertkanaal in Genk

In Genk werden het voorbije weekend de spoorbruggen over het Albertkanaal aan het sluizencomplex vervangen door nieuwe hogere bruggen. Vlaanderen investeerde 19,7 miljoen € in deze twee nieuwe bruggen. De Vlaamse Waterweg nv verhoogt stelselmatig alle bruggen over het Albertkanaal tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 m. Daardoor kunnen binnenschepen het Albertkanaal vlot bevaren met vier lagen containers, wat nog meer vrachtwagens van de weg moet halen.

Spectaculaire plaatsing spoorbruggen over het Albertkanaal in Genk  (1)
Stories by light
“In de huidige mobiliteitscontext biedt het transport over water een waardevol en aantrekkelijk alternatief voor het transport over de weg. Vlaanderen telt meer dan 1.000 kilometer bevaarbare waterwegen en heel wat bedrijven liggen in de directe omgeving van zo’n waterweg. Dat biedt vanuit economisch standpunt heel wat perspectieven”, verklaart Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters.
 
“Inmiddels zijn reeds 55 van de 62 bruggen over het Albertkanaal verhoogd. Zeven andere bruggen zijn in de uitvoerings- of startfase. In 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal varen”, zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv.
 
“De bouw van bruggen over het Albertkanaal blijft verbazen en spreekt altijd tot de verbeelding. Het plaatsen van deze bruggen van elk zowat 650 ton, is precisiewerk en vergt heel wat vakmanschap. Als de bruggen op hun plaats liggen is een belangrijke mijlpaal bereikt en is de laatste rechte lijn naar oplevering ingezet. De komende maanden worden de bruggen verder afgewerkt. Ook de kruispunten aan de sluisbrug worden vernieuwd. Tot slot wordt ook de fietsverbinding en de omgeving afgewerkt. De werken zullen klaar zijn in juni 2022.
 
De spoorbrug ligt vlak naast het sluizencomplex van Genk en maakt deel uit van een spoorlijn die uitsluitend wordt gebruikt voor goederenvervoer. De oude brug bestond uit drie delen met een totale overspanning van 175 m. De nieuwe brug wordt op dezelfde locatie herbouwd en bestaat uit twee delen van elk ongeveer 90 m. Ook de bestaande bruggen over de Kanaalweg en Kanaaloever worden vervangen en de aanliggende wegenis wordt aangepast. Eind mei vorig jaar werden de oude spoorbruggen al afgebroken. De nieuwe spoorbruggen werden ter plaatse gemonteerd op een werkterrein op linkeroever, net afwaarts de brug.
 
Aannemers
 
Dit weekend kwamen de werken in een stroomversnelling met het plaatsen van de nieuwe hogere bruggen. De werken worden uitgevoerd door BAM Contractors voor een totaal bedrag van 19,7 miljoen €, zonder btw. De nieuwe bruggen zijn gemaakt door Almex metaal in Hoogstraten.
 
De bouw van de nieuwe spoorbrug is gekoppeld aan de elektrificatie van de spoorlijn tussen Genk Goederen en Bilzen (lijn 21C). Om beide werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren is het treinverkeer op deze goederenspoorlijn nog onderbroken tot eind maart. Tot dan worden de goederentreinen omgeleid via de in 2021 aangepaste en vernieuwde sporen in Kuringen en Hasselt.
 
Behalve de bovenleidingswerken tussen Bilzen en Genk Goederen (ongeveer 12,5 km) past Infrabel in de zone van het Albertkanaal in Genk ook de spoorinfrastructuur aan over een lengte van 1,4 km aan de nieuwe toestand: de nieuwe spoorbrug en de twee wegbruggen op de oevers zullen immers 2,2 m hoger liggen dan de oude bruggen. Infrabel levert het nodige materiaal (spoorstaven, dwarsliggers, wissels, ballast of steenslag) aan De Vlaamse Waterweg en volgt de spoorwerken - die nodig zijn voor de verhoging van het spoortraject - verder op.
 
Tijdens de bouw van de nieuwe spoorbrug is ook de Kanaalweg (LO) en de Kanaaloever (RO) volledig onderbroken, maar de Mondeolaan – Sluisbrug – Swinnenwijerweg blijft operationeel. Ook de Kanaalweg (linkeroever) en de Kanaaloever (rechteroever) worden heraangelegd binnen deze werken en voorzien van vrijliggende fietspaden. Beide wegen zullen na de werken via een kleinere onderbrugging onder de spoorweg doorgaan. Om deze kruising met het spoor te realiseren zijn er vorige maand twee bakbruggen geplaatst boven de nieuwe Kanaalweg en Kanaaloever.
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten