Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Spitsstroken en geluidsreductie op E313 Beringen, Tessenderlo en Ham

Om de doorstroming op de E313 te verbeteren worden spitsstroken ingevoerd tussen het complex 26 Beringen en complex 25 Ham. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zal hiervoor de pechstroken uitbreiden tot volwaardige rijstroken. Concreet gaat het om de aanleg van veertien pechhavens en aanpassingen aan de op- en afrittencomplexen 26 Beringen en 25a Tessenderlo. Het bestaande wegdek ondergaat over een afstand van 16,5 km ook een innovatieve geluidsreducerende ingreep. 

Spitsstroken en geluidsreductie op E313 Beringen, Tessenderlo en Ham
Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)
Voor deze werken is dit voorjaar een aanvraag voor omgevingsvergunning ingediend. In het kader hiervan start binnenkort een openbaar onderzoek op. De uitvoering van de werken is voorzien vanaf het voorjaar 2023.
 
In september 2020 werden reeds de eerste vijf kilometer Limburgse spitsstroken op de E313 geopend tussen Lummen en Beringen. Daar komt nu in beide richtingen acht kilometer bij tussen Beringen en Ham. Hier worden straks op piekmomenten de huidige pechstroken dynamisch ingezet als spitsstroken. 
 
“Het doortrekken van de spitsstroken op de E313 tot aan het complex Ham zal zorgen voor een betere doorstroming in de regio en dat op een veilige manier. De huidige beschikbare infrastructuur wordt straks immers dynamisch gebruikt, met behulp van de digitale infoborden die boven de weg komen. Ook investeren we in een innovatieve geluidsreducerende techniek om het rolgeluid op het betonnen wegdek te verminderen. De ingreep is goed voor een totaal bedrag van 12,5 miljoen euro”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
 
Om de spitsstroken tussen Beringen en Ham door te trekken, zijn daar nog veertien bijkomende pechhavens nodig, ongeveer om de 500 m. De grootste werken gebeuren aan de op- en afrittencomplexen 26 Beringen en 25a Tessenderlo, die in rijrichting Antwerpen worden aangepast. Over de weg worden er op verschillende locaties portieken geplaatst voor de digitale signalisatie. Na de aanpassingen van het complex Beringen en Tessenderlo, volgt in de toekomst ook nog het complex Ham, dat nog bestudeerd wordt. 

Geluidsreducerende ingreep

“Op het traject implementeren we een maatregel voor geluidsreductie aan de bron, het betonnen wegdek zelf. In drie zones tussen Lummen en Ham, meer dan acht kilometer in elke richting, wordt op het bestaande betonnen wegdek een nieuwe techniek toegepast om het rolgeluid te verminderen”, aldus minister Peeters. Bij deze Next Generation Concrete Surface (NGCS) techniek, worden er fijne groeven in de betonverharding gefreesd, om zo de wrijving met de banden en meteen ook het rolgeluid te verminderen. 
 
De studie voor de aanleg van de spitsstroken loopt al een hele tijd. In 2020 en 2021 werden er diverse participatierondes georganiseerd waarbij bewoners en geïnteresseerden het milieueffectenrapport konden inkijken. Ondertussen is ook het dossier voor de omgevingsvergunning opgemaakt en ingediend. Het ontwerp-MER is hiervan een onderdeel. 
 
In het kader van de vergunningsaanvraag start binnenkort een openbaar onderzoek, dat 30 dagen duurt. Om de omwonenden en andere geïnteresseerden nogmaals de kans te geven vragen te stellen over het project, organiseert AWV op maandag 30 mei een online informatievergadering.

Inschrijven kan via www.wegenenverkeer.be/spitsstrokenE313.
 
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten