Deze zone aan het kanaal Brussel-Charleroi wordt een nieuwe gemengde stadswijk. Om het nieuwe plan voor de wijk op te stellen zal het studiebureau ook informatie verzamelen van burgers die in de buurt wonen of werken. Dit project maakt deel uit van het Kanaalplan, die de diverse ontwikkelingsprojecten voor de Biestebroeksite coördineert.
Het gebied rond het Biestebroekdok in Anderlecht, een voormalige industriële zone, vormt het onderwerp van een ambitieus ontwikkelingsproject gedragen door het Brusselse Gewest en de gemeente Anderlecht. Het project zet in op stadsvernieuwing om dit gebied langs het kanaal Brussel-Charleroi te laten heropleven.
De stedelijke ontwikkeling omvat de bouw van woningen, scholen, bedrijven, handelszaken, voorzieningen en veel hoogwaardige en groene publieke ruimte. Het is dit laatste dat Beliris op zich neemt.
De interventiezone van Beliris omvat:
• De Pierre Marchantstraat en het Klein-Eiland, die de grote as vormen doorheen dit stadsproject;
• De herinrichting van bestaande straten;
• Het park langs de Grondelsstraat, als onderdeel van het regionale groene netwerk;
• De herinrichting van de kades van de dokken om ze voor iedereen toegankelijk te maken en de relatie met het kanaal te versterken.
Beliris werkt nauw samen met het team Kanaalplan, Leefmilieu Brussel, Brussel Mobiliteit en de gemeente Anderlecht, evenals andere publieke en private deelnemers.
Verschillende fases
De studies verlopen in verschillende fases. Eerst worden een algemeen ontwikkelingsplan en een landschapsvisie voor de hele interventiezone opgesteld, en een fasering voor de verschillende interventies.
In de volgende fases worden de verschillende publieke ruimtes ontworpen in functie van de ontwikkeling van het gebied. Voor bepaalde onderdelen van de studies zal ook burgerparticipatie voorzien worden. De modaliteiten hiervan worden momenteel bestudeerd en de participatie zal binnenkort opgestart worden.
Het ontwerp moet het gebied en zijn erfgoed opwaarderen, groene ruimtes integreren, ontmoetingsplekken creëren en actieve mobiliteit stimuleren. Het zal de cohesie en sociale diversiteit versterken, verplaatsingen optimaliseren en de levenskwaliteit garanderen van al wie er woont en werkt.
Het ontwerpvoorstel waakt over het samenleven door een coherent concept te ontwikkelen dat de productieve en havenactiviteiten integreert in de stadsomgeving en dat verbonden is met de omringende wijken.
Het budget voor de eerste fase van de studies voor de opstelling van het algemene ontwikkelingsplan met het participatieproces, dat in de loop van dit jaar zal worden afgerond, bedraagt 370.000 €, zonder btw.