Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Succesvolle eerste test voor hyperloop

De eerste grote test met de futuristische hyperloop, een project van het jonge Amerikaanse bedrijf Hyperloop One, is succesvol afgerond. De hyperloop, een revolutionair hogesnelheidsconcept van Elon Musk, moet het mogelijk maken passagiers over land grote afstanden te laten afleggen met snelheden tot 1.200 km per uur.

hyperloop hoofdfoto

Dat gebeurt door speciale capsules in een bijna-vacuüm doorheen een buis te laten zweven en voort te stuwen door middel van magneten. Elon Musk is zelf niet rechtstreeks bij het project betrokken omdat hij het te druk heeft met het elektrische wagenbedrijf  Tesla en SpaceX, een project om in de toekomst een kolonie te vestigen op Mars.

De test gebeurde in de Mojavewoestijn in de Amerikaanse staat Nevada. Hyperloop One slaagde erin om een testvoertuig in een vacuüm gedurende enkele seconden boven rails te laten zweven met een snelheid van 112 km per uur. Nadat eerder het voortstuwingsmechanisme al was getest, was het nu de bedoeling om de motor, de vacuümpomp, de magnetische levitatie en de elektromagnetische rem grondig te testen.

Hyperloop One heeft inmiddels ook een prototype van een capsule gebouwd. De testcapsule heeft een lengte van 8,5 m en is vervaardigd uit aluminium en carbon. Passagiers zullen in de toekomst hun verplaatsing maken in dergelijke cabines die autonoom doorheen een lagedrukbuis zweven.  De hyperloop maakt gebruik van een lineaire elektromotor om de capsule te versnellen of te vertragen. De buis zelf wordt gebouwd op kolommen of wordt ondergronds aangelegd.

Ceo Rob Lloyd en medestichters Josh Giegel en Shervin Pishevar van Hyperloop One verklaren dat het systeem werd ontworpen om volledig autonoom, zonder turbulentie en vrijwel geruisloos met een snelheid van 1.080 tot 1.200 km/per uur  van de ene bestemming naar de andere te glijden tegen een uiteindelijke kostprijs die slechts een fractie van een vliegtuigticket zal bedragen.

Het is de bedoeling om tegen 2021 een eerste volledig operationeel hyperloopsysteem te leveren. Hyperloop One is momenteel reeds bezig met de ontwikkeling van passagiers- en vrachtsysteemroutes in de Verenigde Staten, Finland, Zweden, Nederland en de Verenigde Arabische Emiraten. Het bedrijf uit Los Angeles is tevens in gesprek met de Indiase overheid om in India een  hyperloop te bouwen. In  samenspraak met de Summa Group en de Russische regering werd ook al een haalbaarheidsstudie uitgevoerd om een hyperloop te bouwen in Moskou. Wereldwijd werden reeds partnerschappen gesloten met ingenieurs- en designfirma’s zoals Aecom, Systra, Arup, Deutsche Bahn, General Electric en Bjarke Ingels Group.

Supertunnel

De Amerikaanse regering heeft Elon Musk recent ook toestemming gegeven om een ondergrondse tunnel te bouwen tussen New York en Washington DC, waardoor hyperloopgebruikers zich supersnel tussen beide steden zullen kunnen verplaatsen. Het transportnetwerk moet New York verbinden met Philadelphia, Baltimore en Washington DC.

Een treinreis van New York naar Washington duurt nu nog 3 uur en 20 minuten; met een hyperloop zou die trip in 29 minuten kunnen gebeuren. Het graven van de tunnel zal geleid worden door The Boring Company, een ander bedrijf van Elon Musk dat gespecialiseerd is in tunnelbouw.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten