Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Tegen eind dit jaar laden we op 133 locaties langs snelwegen (ultra)snel

Eind 2025 vind je op maximaal 25 kilometer afstand (ultra)snelladers langs of vlakbij Vlaamse snelwegen. Voor het eind van 2027 komen op minstens 13 locaties aan snelwegen ook laadvoorzieningen voor elektrische vrachtwagens en bussen.

BKBC - 2025-04-11T131441.990
Pixabay

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) installeert samen met zijn concessiehouders aan een hoog tempo elektrische laadinfrastructuur langs grote verkeersassen.

“Vandaag kunnen bestuurders op precies 108 locaties langs of in de buurt van snelwegen hun wagen opladen, zoals op carpoolparkings en dienstenzones. Tegen eind 2025 komen er nog 25 nieuwe locaties bij, wat het totaal brengt op 133 locaties”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder. “Ook maken we werk van laadcapaciteit voor e-trucks, essentieel voor onze regio als logistieke draaischijf.”

Niet meer dan 25 kilometer rijden

Concessiehouders installeren niet enkel de laadvoorzieningen, ze exploiteren en onderhouden ze ook. “Als overheid zorgen we voor de locaties en creëren we de randvoorwaarden, maar de investering, opbrengsten en risico’s zijn voor de private partners.”

Dankzij dit hoge tempo haalt de wegbeheerder de Vlaamse doelstelling om tegen eind 2025 elke 25 kilometer laadinfrastructuur aan snelwegen te installeren. Vroeger dan voorzien haalt Vlaanderen zo ook de Europese doelstelling, die stelt dat op het zogenaamde kernnet - dat zijn de autosnelwegen - minstens om de 60 km elektrisch snelladen mogelijk moet zijn.

Ook voor vrachtwagens en bussen

In Peutie opende in februari ook de eerste twee laadlocaties voor vrachtwagens en bussen. Voor het einde van 2027 volgen nog 11 andere locaties die ofwel via oproepen van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken gerealiseerd worden, ofwel deel uitmaken van de renovatie van snelwegparkings.

Volgende locaties worden voor het einde van 2027 uitgerust met laadinfrastructuur voor vrachtwagens en bussen:

  •  Everberg (E40, beide richtingen)
  • Walshoutem (E40, richting Brussel)
  • Marke (E17, beide richtingen)
  • Ranst (E34, beide richtingen)
  • Hoegaarden (E40, richting Luik)
  • Boutersem (E40, richting Brussel)
  • Gentbrugge (E17, beide richtingen)

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten