Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Tunnelboormachine klaar voor de langste microtunnel in België

De machine die de nieuwe Scheldetunnel zal boren, is aangekomen in Antwerpen. De ECLUSE-tunnel zal een essentiële verbinding voor duurzame stoom vormen tussen de linker- en de rechteroever. Dankzij deze uitbreiding zal ook chemiebedrijf Evonik kunnen overschakelen op hernieuwbare energie, wat bijdraagt aan een forse reductie van CO2- en stikstofemissies. De ECLUSE-Scheldetunnel wordt de langste buisdoorpersing die tot nu toe in België gerealiseerd is.

BKBC - 2025-03-12T153247.361
ECLUSE

ECLUSE is een industrieel stoomnetwerk dat energie valoriseert uit de waste-to-energy installaties van Indaver en SLECO in Doel. Op dit moment levert ECLUSE stoom aan vijf bedrijven op de linkeroever van de Waaslandhaven. Met de aanleg van de nieuwe Scheldetunnel kan deze energie ook worden geleverd aan bedrijven op de rechteroever, te beginnen met Evonik Antwerpen. Dit betekent een belangrijke stap in de verduurzaming van de chemische industrie in de haven.

Boorkop van 3,8 m 

De tunnel komt tot stand dankzij een samenwerking tussen private en publieke partners: Indaver, SLECO, FINEG, Maatschappij Linkerscheldeoever, Port of Antwerp-Bruges en Water-Link en met steun van de Vlaamse overheid. De werken worden gerealiseerd door een samenwerking tussen K-Boringen en Jan de Nul.

De Scheldetunnel zal een lengte hebben van 1.288 meter en wordt geboord door middel van ‘microtunnelling’. Dit is een techniek om ondergrondse tunnels aan te leggen zonder sleuven te graven in een grote variëteit aan grondsoorten. Deze techniek is uiterst geschikt voor boringen  onder wegen, spoorlijnen en rivieren.  Het principe werkt als volgt:

Een ‘kleine’ boor met een maximum diameter van 4 meter, wordt vanuit de persschacht quasi horizontaal de grond in gedrukt. Het roterende boorfront graaft de bodem daarbij weg. Achter de tunnelboormachine worden betonnen buizen geduwd. Hierdoor ontstaat er direct een stabiele tunnel. Voor de Scheldetunnel worden 322 buizen met buitendiameter 3,80 meter, die elk 42 ton wegen, één na één in de persschacht gelaten.

Met lasers en sensoren wordt de tunnelboormachine nauwkeurig geleid, zodat de tunnel precies op de juiste plek uitkomt. De uitgegraven grond wordt vermengd met bentoniet en wordt via een slurrysysteem naar buiten gebracht.

De voorbije maanden werkte ECLUSE aan de bouw van de persschacht op rechteroever en aan de ontvangstschacht op linkeroever. Nu deze werken zijn afgerond, wordt de tunnelboormachine in de persschacht geïnstalleerd.

De tunnel zal ruimte bieden voor de ECLUSE 2-leidingen, een centraal onderhoudspad en extra capaciteit voor toekomstige leidingen en kabels. In een vervolgfase wordt nog een kortere tunnel gerealiseerd in de richting van Evonik.

Minder fossiele brandstoffen, minder CO2 uitstoot

Chemiebedrijf Evonik heeft op haar locatie in Antwerpen, nabij de Tijsmanstunnel, een aanzienlijke behoefte aan stoom, die wordt ingevuld door het verbranden van aardgas. Door zich aan te sluiten bij ECLUSE, kan Evonik deze fossiele brandstof gevoelig verminderen. De hoeveelheid aardgas die hierdoor wordt bespaard, komt overeen met het jaarlijkse verbruik van meer dan 38.000 gezinnen.

De overstap naar stoom van ECLUSE zal ook resulteren in het vermijden van jaarlijks 100.000 à 150.000 ton CO2-emissies. Ongeveer de helft van de afvalstoffen die in Doel worden verwerkt, is van biogene oorsprong. Daarom wordt 50% van de geproduceerde stoom beschouwd als groene warmte.  Bovendien zal de omschakeling naar stoom de stoomproductie gerelateerde stikstofemissies van Evonik met 75% verminderen.

De aanleg van de tunnel biedt ook mogelijkheden voor verdere uitbreiding van het ECLUSE-netwerk. In de toekomst kunnen meer bedrijven op de rechteroever aansluiten.

De tunnelboring start eind maart en zal naar verwachting in de zomer voltooid zijn. Hierna wordt de tunnelboormachine weer naar de persschacht op rechteroever gebracht om de boring te starten richting Evonik.  De oplevering van het volledige project is voorzien tegen eind 2026.

BKBC - 2025-03-12T153326.161
ECLUSE
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten