Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

(Ultra)snelladen op 95 locaties langs Vlaamse snelwegen

Om de omslag naar zero-emissievoertuigen te realiseren, zet de Vlaamse overheid in op de versnelde installatie van elektrische laadinfrastructuur langs grote verkeersassen. Vandaag kan je al op 95 plaatsen langs of in de buurt van snelwegen (ultra)snelladen; tegen eind 2025 worden dat er 130. Ook voor vrachtwagens wordt elektrisch laden verder uitgerold.

BKBC - 2024-05-31T142544.254
Adobe Stock

De Vlaamse overheid wil tegen eind 2025 elke 25 kilometer laadinfrastructuur langs of in de buurt van snelwegen te installeren. Op 71 van de 95 locaties gaat het om ultrasnelladers. Die spelen het klaar om de krachtigste wagens in ongeveer vijf minuten stroom te leveren om 100 kilometer verder te rijden.

De bouw van zo’n laadlocatie vraagt heel wat voorbereiding. Er is vaak een uitbreiding van het elektriciteitsnet nodig en de bouw van een distributiecabine, waarvoor een omgevingsvergunning nodig is. Sinds de oorlog in Oekraïne zijn de wachttijden voor het verkrijgen van materialen voor de bouw van ultrasnellaadinfrastructuur bovendien toegenomen.

Naast de uitrol van laadinfrastructuur voor personenvervoer zorgt AWV ook voor laadinfrastructuur voor vrachtwagens. Zo worden laadpalen voor vrachtwagens verplicht uitgerold tijdens de lopende vernieuwingen van de snelwegparkings en worden locaties in beheer van AWV meegenomen in de projectoproepen van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten