Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Unieke HOV-busbaan in Hasselt geopend met testrit

De eerste busbaan van de hoogwaardige openbaar vervoersverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen werd feestelijk geopend tijdens het FTI-festival in Hasselt. De bedding is aangelegd in sporenbeton, wat uniek is voor openbaar vervoer in Vlaanderen.

BKBC (16)
De Werkvennootschap

Tussen de Elfde-Liniestraat en de Voorstraat werd de Koning Boudewijnlaan voorzien van 700 meter vrije busbanen in beide richtingen. Zo wordt de reguliere bus, en in de toekomst ook de trambus, niet gehinderd door het andere verkeer. De bedding werd aangelegd in sporenbeton: tussen de rijstroken zijn graszoden aangeplant om zoveel mogelijk water door te laten. Het sporenbeton is een primeur voor openbaar vervoer in Vlaanderen. 

Over de nieuwe busbaan zullen vanaf maandag 25 maart alvast alle reguliere buslijnen rijden om reizigers zo vlotter op hun bestemming te brengen. 

Het trambusproject tussen Hasselt en Maasmechelen maakt vorderingen: tegen april worden ook de twee andere vrije busbanen op de N702 (Boudewijnlaan) in Diepenbeek en de N75 (Europalaan) in Genk afgerond. Daarnaast zijn er belangrijke stappen gezet met de indiening van omgevings-vergunningen voor cruciale punten langs het tracé, waaronder de campus van Diepenbeek en het op- en afrittencomplex 33 in Maasmechelen. Ook de werken aan de eindhalte Terhills in Maasmechelen starten binnenkort. 

De trambus tussen Hasselt en Maasmechelen zal eind 2024 – begin 2025 rijden. 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten