Vaststelling ontwerp-GRUP voor herinrichting Brusselse ring
Het gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplan ‘Ruimtelijke herinrichting van de Ring rond Brussel- deel noord’ werd voorlopig vastgesteld. Met de herinrichting wil de Vlaamse regering de mobiliteit en leefbaarheid verhogen. Tevens moet de veiligheid, doorstroom en multimodale bereikbaarheid van de hoofdstad en de Vlaamse rand verbeteren.
Er werden zeven alternatieven voor de herinrichting van de Ring onderzocht en telkens met alle betrokken partijen afgetoetst. De initiële ‘oplossing’ van een parallelstructuur over de hele Ring werd zo een combinatie van meerdere oplossingen die ook rekening tracht te houden met de bezorgdheden van alle stakeholders, inclusief de omliggende lokale besturen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Met de herinrichting worden maar liefst 115 knelpunten aangepakt. Tevens wordt ingezet op een modal shift naar meer duurzame vervoersmodi. Daarom voorziet het ontwerp-GRUP in 32 verbeterde fiets- en voetgangersverbindingen. Het plan maakt bovendien een flexibele inrichting en eenvoudige aanpassing van de Ring mogelijk met het oog op verwachte innovaties inzake mobiliteit, zoals autonome voertuigen en nieuwe vormen van openbaar vervoer.
Duurzame aanpassing
Om de leefbaarheid rond de Ring te verbeteren, worden afschermingsmaatregelen genomen tegen geluid- en luchtvervuiling. Er zullen zelfs verdiepte delen worden aangelegd, zoals ter hoogte van Jette. Door de ringinfrastructuur compacter in te richten, komt er extra ruimte vrij voor groenbuffer en open ruimte. De Woluwebeek wordt terug opengelegd. Daarnaast worden delen onthard en zal de waterhuishouding in de regio worden verbeterd door onder meer waterlopen open te leggen. Concreet zijn er zestig ecologische verbindingen voorzien, waaronder een landschapsbrug van 2,2 hectare aan het Laarbeekbos die aansluit op natuurverbindingen richting de valleien in de directe omgeving.
Concrete projecten
In een volgende fase zal het ontwerp-GRUP worden uitgewerkt tot concrete projecten. Een aantal concepten ligt echter al vast. Zo komt er in de zone Zaventem tussen de verkeerswisselaars van de Ring met de E40 richting Leuven en de E19 een parallelstructuur. Bestuurders zullen op de grote knooppunten dus moeten kiezen tussen de doorgaande of de parallelle Ring, wat de doorstroming ten goede zal komen. In de zone Wemmel, tussen de verkeerswisselaars met de A12 en de E40 richting Gent, worden volgens het plan de op- en afritten herschikt. De ruimtelijke impact blijft in deze zone beperkt. Aan het Laarbeekbos wordt de omgeving versterkt met twee grote landschapsbruggen en wordt de Ring verdiept aangelegd.