Ventilus is naar verluidt goed voor een investering van zowat 500 miljoen €. Elia wil in 2023 een vergunningsaanvraag indienen om bij goedkeuring de werkzaamheden in 2024 te laten starten. De oplevering volgt dan in 2027.
De nood aan een versterking en verdere ontwikkeling van het elektriciteitssysteem in West-Vlaanderen wordt door weinigen in twijfel getrokken, net als de nood aan het aan land brengen van de toekomstige windenergie op de Noordzee. “Hoe en waar het Ventilusproject die doelstellingen invult en welk flankerend beleid daar tegenover moet staan, daar is minder eensgezindheid over”, zegt Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir.
De weerstand is vooral geconcentreerd in Zedelgem en de gemeenten langs de E403 in de zoekzones die werden opgenomen in de startnota, waar eventueel een nieuwe hoogspanningslijn zou komen. Op basis van de inspraakreacties in de procedure kunnen er nog andere tracjecten bijkomen. Door de aard van de procedure zal het aantal betrokken gemeenten en inwoners dus nog toenemen alvorens er een gemotiveerde keuze kan gemaakt worden. De burgemeesters van Brugge, Zedelgem, Torhout, Oostkamp, Wingene en Lichtervelde stellen zich samen negatief op tegenover de voorlopige plannen van Elia. Zelf zakte Demir al af naar Zedelgem om te praten met buurtbewoners en had ze overleg met burgerbewegingen en Elia.
Hoewel de federale regering bevoegd is voor de offshore windmolenparken, is het ruimtelijk uitvoeringsplan en de vergunningen die nodig zijn om de stroom op het land te krijgen een Vlaamse bevoegdheid. Verschillende federale ministers waaronder Vincent Van Quickenborne verkondigden dat de Vlaamse regering de vergunning simpelweg snel moet afleveren. “Maar zo werkt het niet”, zegt Demir. “Door de omvang van het project en de technische aard van de procedure zijn er nog veel te veel vragen en bestaat er grote weerstand in de regio. Daar mag niet te snel overeen gegaan worden. Er is ook een grote ongerustheid over de gezondheid en de gebruikte technologie. De taal en de boodschappen die door experten en sommige stakeholders hierrond gehanteerd worden, zijn ook niet altijd begrijpelijk voor iedereen.”
De minister meent dat geen verdere stappen mogelijk zijn in het dossier zonder extra overleg om het vertrouwen te (her)winnen. Bovendien moeten er heldere antwoorden komen op alle concrete vragen van de lokale besturen en te formuleren en informatie op een transparante, heldere manier tot bij elke betrokken burger of stakeholder te brengen. Daarom kreeg Demir de steun van de Vlaamse regering om een intendant aan te stellen die als neutraal figuur in alle onpartijdigheid en onafhankelijkheid in overleg gaat met alle betrokkenen en naar heldere antwoorden zoekt op alle vragen.
De intendant moet zorgen voor duidelijke, transparante, eerlijke en concrete communicatie op maat van alle betrokkenen. “De klemtoon ligt hierbij op informeren en niet op overtuigen”, zegt Demir.
De intendant moet oog hebben voor belangen van alle mogelijke betrokkenen, onder meer door alle alternatieven mee te nemen, en door zich niet te beperken tot één of enkele alternatieven. De intendant wordt in principe aangesteld voor een periode van zes maanden, maar kan nog verlengd worden. De persoon die de rol van intendant zal opnemen, wordt zo snel mogelijk beslist zodat het proces een nieuwe doorstart krijgt op vlak van dialoog.
“Een versterking van het hoogspanningsnet in West-Vlaanderen is belangrijk, net als hernieuwbare energie dat is. Maar dat wil niet zeggen dat er voorbijgegaan moet worden aan de bekommernissen van omwonenden en lokale besturen. De intendant die we weldra zullen aanstellen moet de bezorgdheden capteren, zorgen dat ermee rekening wordt gehouden in de procedure en moet bovenal zorgen dat iedereen concrete antwoorden krijgt op zijn of haar vragen. Alleen door open, transparant en met wederzijds begrip met elkaar om te gaan kan het project stappen vooruit zetten”, besluit Demir.