Het project wordt uitgevoerd door de stad Lokeren en De Vlaamse Waterweg nv, in samenwerking met Polder Moervaart & Zuidlede, de vzw Durme, het Agentschap voor Natuur en Bos, Natuurpunt en de provincie Oost-Vlaanderen.
Voor de realisatie van de werken is een totaal budget voorzien van 570.000 €, waarvan de stad Lokeren en De Vlaamse Waterweg elk de helft voor hun rekening nemen. De werkzaamheden zullen ongeveer zes maanden in beslag nemen. Voor de start is het wachten op de gunning van de Vlaamse Waterweg aan een aannemer.
Nadat eerder al een fiets- en wandelbrug werd gerealiseerd en de Durmedijk tussen het stadscentrum en de Heirbrugwijk werd ontsloten, gaat nu een nieuwe fase van start om zowel de waterveiligheid, de natuur als het fietsen langs de Durme te verbeteren. De Durme vormt een natuurlijke verbinding tussen het centrum van de stad en haar deelgemeenten en vomt daardoor een geweldige troef.
Langs de oever van de Durme, vanaf de Veerstraat tot aan de Gentdam wordt een technische weg aangelegd. Dat is een dienstweg die zal toelaten om de decretale opdrachten van De Vlaamse Waterweg nv vlot en efficiënt te kunnen vervullen, zoals het toezicht op de waterkeringen en het onderhoud van de infrastructuur en oevers. De weg kan ook gebruikt worden voor zachte recreatie (fietsers en wandelaars) en vormt een meerwaarde voor de omgeving.
De dienstweg wordt aangelegd als een tweesporenpad van uitgewassen cementbeton-verharding met kleurpigment, met twee stroken van elk 1 m breedte. Tussen de beide stroken verharding wordt nog een strook grond van 1 m breed voorzien, die afgewerkt wordt met zand.
Oeverherstellingen
Langs het tracé wordt het dijklichaam hersteld volgens de huidige maaiveldpeilen. De taluds worden nadien ingezaaid. Plaatselijk wordt ook de dijk tot 10 m landinwaarts gelegd en de zone afgegraven zodat zich op deze manier een groot gebied voor oever- en rietbeplanting kan ontwikkelen ter hoogte van de percelen van de vzw Durme en het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB).
Tegelijk worden de bestaande afgekalfde oevers in natuurvriendelijke materialen hersteld volgens de principes van natuurvriendelijke milieubouw (NTMB). Op deze manier wordt de natuur in de toekomst alle kansen geboden om zich langs dit tracé te kunnen ontwikkelen. Werken volgens de NTMB-principes betekent nadenken hoe aan bouwtechnische vereisten (bescherming tegen erosie, wering van golfslag, stevigheid, ...) kan voldaan worden via materialen die kansen bieden aan natuurontwikkeling.
Concreet wil dat zeggen dat waar mogelijk wordt gekozen voor waterdoorlatende materialen, voor materialen waar gemakkelijk planten kunnen doorgroeien en materialen die afbreekbaar zijn nadat ze hun erosiewerende werking waargemaakt hebben en de vegetatie het overneemt. Natuurtechnische milieubouwmaterialen zijn materialen die deze functionaliteiten bezitten en die in NTMB‐werken zoals bijvoorbeeld aan oevers worden gebruikt.
Aanpak
Om de aanleg van de technische weg te kunnen realiseren worden tijdelijke werfwegen voorzien om de werken vanop het land te kunnen uitvoeren (in het kader van de bereikbaarheid van de werkzone) en tijdelijke werfopslagplaatsen. Om alle nodige werken te kunnen uitvoeren, dienen er bomen, struiken en kleine landschapselementen gerooid te worden. Ook hiervoor zijn alle nodige procedurestappen doorlopen en zijn de vergunningen bekomen.
Er is een boscompensatiedossier uitgewerkt en goedgekeurd door het ANB. De Vlaamse Waterweg nv zal een compensatie in natura voorzien door de heraanplanting van een bos in samenwerking met Natuurpunt. Binnen het project zijn ook reeds verschillende maatregelen genomen voor natuurherstel, met name de aanleg van NTMB-oevers en rietzones, de heraanplanting van bomen, struiken en kleine landschapselementen en het verplanten van een hoogstammige knotwilg.
Op deze manier worden het verlies aan natuurwaarden ruimschoots verzacht en de lanschapsecologische verbindingen hersteld. Bij de uitvoering van de werken zal ook rekening gehouden worden met de lokale fauna, zoals broedende vogelsoorten, vleermuizen, bevers en otters.