Victor Buyck en Sarens werken mee aan spectaculaire brug in Zwolle
Twee Belgische bedrijven werken mee aan de bouw van een nieuwe brug voor ProRail in de Nederlandse stad Zwolle. Ze bouwden en plaatsten een stalen brugelement van 950 ton en 108 m lang.
De brug heeft een vrije overspanning van iets meer dan 80 m. Het volledige bustraject is 433 m. De brug loopt zowat 7 m boven de treinsporen en zal na oplevering ingezet worden om tot 1.200 bussen per dag te dragen. De werkzaamheden startten in 2017 en zullen als alles goed gaat opgeleverd worden in januari van volgend jaar. Voor de bouw van de brug werd 13,5 miljoen € uitgetrokken.
Tribune
De brug werd ontworpen door ipv Delft en is deel van beton en deels van staal. Ze rust op twee landhoofden en vier slanke, betonnen pijlers. De onderkant van de brug krijgt een bekleding in hout. De rijbaanverlichting wordt geïntegreerd in de aluminium rand. De aannemer is vijftien jaar verantwoordelijk voor het beheer van de brug. Het stadsbestuur van Zwolle plaatste een tribune zodat de inwoners de werkzaamheden konden volgen.
Spmt’s
Victor Buyck Steel Construction uit Eeklo werkt in Zwolle als onderaannemer voor BAM Infra voor de bouw van de brug. Het wereldwijd actieve kraanverhuurbedrijf Sarens hielp bij het inrijden en de montage van de brugdelen. Vanuit België werd hiervoor zelfrijdend modulair transportplatforms (self-propelled modular transporters/spmt’s) K24 ST van Kamag ingezet en de vijzelsystemen CS450. De combinatie van de S-vorm, de grootte en het gewicht en de beperkte manoeuvreerruimte maakten van deze opdracht een complexe inrijdoperatie. De bovenleiding werd tijdelijk verlaagd voor het plaatsen van de stalen brug. Dat gebeurde in het Pinksterweekend. Inmiddels worden de koppeldelen tussen de stalen en betonnen delen van de brug gemaakt. In oktober worden de randelementen van de brug boven het spoor geplaatst.
Bij het inrijden gebruikte de ploeg eerst vier CS450-torens om de brug 8 m boven het maaiveld te hijsen. Daarna werden drie spmt’s ingezet om in één operatie van 28 uur (doorlopend) de brug op zijn plaats te heffen. Het vijzelsysteem kon niet meteen mooi centraal onder de eindpositie geplaatst worden vanwege de treinsporen. Om alles mooi stabiel in positie te krijgen, werd o.m. op de brug een ballast van 420 ton gebruikt terwijl aan de andere zijde zonder ondersteuning uitstak.
Hoe het allemaal precies in zijn werk is gegaan, zie je op een timelapse-video waarvoor je de link vindt op onze website.