Vlaanderen gaat duizenden kilometers riolering inspecteren
Vlaanderen heeft een uitgebreid rioleringsnetwerk van meer dan 50.000 km. Dat netwerk wordt in de gaten gehouden door een honderdtal rioolbeheerders. Niemand heeft echter een volledig, overkoepelend overzicht waar de rioleringen zich bevinden en in welke staat ze zijn. Dat was in het verleden nooit een prioriteit. De Vlaamse regering wil nu werk maken van een gecoördineerde inspectie van het Vlaamse rioleringsnetwerk.
Tijdens de Vlariodag over riolen en afvalwaterzuivering eind 2020 kondigde Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir al aan dat daarvoor initiatieven moesten worden genomen. De Vlaamse regering heeft intussen de concrete afspraken klaar met de sector over hoe en tegen wanneer deze riolen moeten nagekeken worden om ernstige maatschappelijke en ecologische schade te voorkomen.
2027
Riolen die onder spoorwegen, gebouwen en snelwegen doorlopen, worden beschouwd als top-kritisch. Ze lopen namelijk het meeste risico op gevolgschade bij falen. Naar schatting maken deze leidingen ongeveer 2% uit van het volledige rioleringsnetwerk.
Voor nog eens 40% van de riolen volstaat het om in eerste instantie de leiding ter hoogte van de rioolput te inspecteren door een putcamera neer te laten in de inspectieput om zo een idee te krijgen van de toestand. Wordt er aantasting vastgesteld, dan moet er alsnog een rijdende camera door.
Niet àlle riolen moeten dus geïnspecteerd worden. De klemtoon ligt op de leidingen die onder meer door hun ligging en hun leeftijd het grootste risico vormen. Om tegen eind 2027 een representatief beeld te hebben van de toestand van deze riolen, zal een gemiddelde gemeente (met zo’n 167 kilometer aan leidingen, waarvan 3 km top-kritische) jaarlijks ongeveer 30.000 € moeten spenderen aan inspecties. Deze kost weegt echter niet op tegen de maatschappelijke, ecologische en economische schade bij een rioolbreuk op een kritische locatie.
Nu de minimumvereisten vastliggen, wordt in een volgende stap een plan van aanpak voor steden en gemeenten en hun rioolbeheerders samengesteld. Zij moeten vandaag reeds gestart zijn met de opmaak van een risicokaart en een inspectieplan volgens de gemaakte afspraken. Dat inspectieplan moet klaar zijn tegen eind 2022. Rioolbeheerders mogen zelf beslissen of ze de inspectieplannen per gemeente uitvoeren of gegroepeerd voor hun werkingsgebied.