Vlaanderen investeert 2,2 miljard € in 929 projecten
Vlaanderen zal dit jaar meer dan 2,2 miljard € investeren in mobiliteit en openbare werken. Het bedrag wordt verspreid over 929 projecten. “Drie kernwoorden staan daarin centraal: fiets, verkeersveiligheid en duurzaamheid. Alle geplande investeringen vallen telkens onder één of meer van deze pijlers. Zo gaat er 328 miljoen € naar fietsinfrastructuur en 225 miljoen € naar verkeersveiligheid”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
Het overzicht van alle investeringen wordt gebundeld in het geïntegreerd investeringsprogramma (GIP). Op die manier is het mogelijk de investeringen van de verschillende entiteiten op elkaar af te stemmen, de beschikbare middelen efficiënter in te zetten en synergiën te creëren. In het investeringsplan voor 2022 worden binnen de domeinen Mobiliteit en Openbare Werken 929 projecten opgenomen, goed voor een totaal investeringsbudget van 2,2 miljard euro.
Beide beleidsdomeinen beheren 7.000 km gewest- en autosnelwegen, 1.076 km bevaarbare waterwegen, 2.777 kunstwerken (bruggen, tunnels en keermuren) en 7.700 km fietspaden. De Vlaamse overheid investeert forse bedragen in het onderhoud en de vernieuwing van deze infrastructuur.
Bruggen en tunnels
Onze bruggen, tunnels en keermuren hebben te kampen met een structurele en grote onderhoudsachterstand. Dit jaar wordt 133 miljoen € geïnvesteerd in het onderhoud en het vernieuwen van kunstwerken, waarvan 68 miljoen € bestemd is voor de prioritaire kunstwerken (bruggen in de slechtste staat, categorie 5).
Daarbij hoort de vervanging van de spoorwegbrug over de E40 in Erpe-Mere (26 miljoen €), de aanpak van de Bospoortbrug in Halle (8,5 miljoen €) en de nieuwbouw van de brug O9 in de Bredestraat in Overijse (3,5 miljoen €). 48 miljoen € gaat naar het onderhoud en de renovatie van tunnels.
Verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid is een prioriteit voor minister Peeters en dat vertaalt zich ook in de investeringen. Naast permanente aandacht voor gedragsverandering in het verkeer d.m.v. educatie en sensibilisering, worden ook gevaarlijke punten aangepakt, worden kruispunten zoveel mogelijk conflictvrij gemaakt en worden veilige schoolroutes en schoolomgevingen gecreëerd.
Inzake veilige fietsinfrastructuur blijft het hoge investeringsritme behouden. In 2020 werd daarvoor 180 miljoen € uitgetrokken. In 2021 ging het om 355 miljoen €, dit jaar wordt 328 miljoen € besteed aan veilige fietsinfrastructuur. Zo gaat er 2,5 miljoen € naar fietsinfrastructuur op de R11 ter hoogte van het kruispunt van de N173 Wilrijk met de Frans Van Dunlaan. Dat is tevens een gevaarlijk punt dat op de historische lijst staat.
Andere projecten zijn de aanleg van fietspaden op de N73 in Bree (1,5 miljoen €), de fietsbrug op de N75 Dilsen-Stokkem (3,35 miljoen €), de fietspaden van de N6-N28 in Halle (2 miljoen €), de fietstunnel van de van de R71 (Elfde Liniestraat) in Hasselt (2,5 miljoen €), de fietspaden op de N3 in Sint-Truiden (1,6 miljoen €), fietspaden in Ieper, Langemark, Wervik en Staden (6,2 miljoen €), fietspaden op de N462 in Wetteren (3,3 miljoen €) en de aanleg van een fietssnelweg tussen Tervuren en Leuven (F29) voor 17 miljoen €.
Kaaimuren
Er wordt dit jaar ook geïnvesteerd in de infrastructuur van de waterwegen via grote projecten zoals het versneld verhogen van de bruggen over het Albertkanaal (39 miljoen €) en de Seine-Schelde (54 miljoen €). Transport over het water wordt verder gestimuleerd en gefaciliteerd door het aanleggen van extra kaaimuren (8 miljoen €).
De binnenvaart moet altijd beschikbaar blijven, ook bij droogte. Daarom wordt dit jaar 12 miljoen € geïnvesteerd in de Blue Deal. Er wordt ook geld vrijgemaakt voor de verdere ontsluiting van de kusthavens via de binnenvaart, via Stadsvaart Brugge en de herbouw van de Steenbruggebrug in het bijzonder (9 miljoen €). Daarnaast worden ook bijkomende lig- en wachtplaatsen gecreëerd voor de binnenvaart, zoals in het wachtdok Zandvliet (5,1 miljoen €).
“Ook de kleinere, bevaarbare waterlopen worden niet vergeten. Zo investeren we in het vervangen van de drie 600 tonsluizen van de Blauwe Kei door een grotere sluis (3 miljoen €). Met de verdere automatisering en afstandsbediening van sluizen en bruggen nemen we de wissel op de toekomst en verbeteren we verder de dienstverlening (11 miljoen €)”, aldus minister Peeters.
Er wordt ook verder geïnvesteerd in waterbeveiliging en bescherming tegen overstromingen (95 miljoen €), onder meer via het Sigmaplan (Schelde, Leie, Demer) waarbij ook extra middelen worden voorzien voor de renovatie van de Scheldekaaien in Antwerpen (20 miljoen euro). Ook aan de Maas (2,2 miljoen €) en Dender (22 miljoen €) zijn waterbeheersingsprojecten gepland.
55 miljoen € gaat naar elektrische bussen voor De Lijn. De investeringen in de kusthavens en de kustverdediging zijn samen goed voor 55 miljoen €. De modal shift naar het spoor wordt versterkt met een investering in Vlaamse spoorprioriteiten van meer dan 15 miljoen €. Daarnaast wordt er ook 60 miljoen euro geïnvesteerd in spoorvernieuwingen en stelplaatsen. Daaronder de spoorvernieuwing Voskenlaan in Gent (3,5 miljoen €) en de spoorvernieuwing Belgiëlei in Antwerpen (2 miljoen €).
Ook voor de infrastructuur van beide regionale luchthavens, die werken onder een LOM-structuur (Luchthaven Ontwikkelingsmaatschappij), namelijk Oostende en Antwerpen-Deurne, zijn er verschillende investeringen voorzien, goed voor een totaal bedrag van 32 miljoen €.