Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Vlaanderen pakt dit jaar 46 grote snelwegwerven aan

Vlaanderen pakt dit jaar 46 grote snelwegwerven aan, waaronder een reeks grote structurele ingrepen aan 24 bruggen en zes tunnels. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), Lantis en De Werkvennootschap staan in voor de uitvoering. In totaal gaat het om een investering van 569 miljoen euro, zonder de Oosterweelwerken. Behalve de vernieuwing van het wegdek en het renoveren van bruggen en tunnels, worden ook spitsstroken aangelegd, zullen geluidsschermen worden geplaatst en komen er portieken voor dynamische signalisatie.

Vlaanderen pakt dit jaar 46 grote snelwegwerven aan © Kris Van de Sande
Kris Van de Sande

In 2023 wordt de grootste hinder verwacht met de vernieuwing van de wandpanelen en de verlichting in de Kennedytunnel (Antwerpen), de vervanging van twee bruggen over de E313 tussen Wommelgem en Ranst (Antwerpen), de betonherstellingen op de R2 ter hoogte van de Liefkenshoektunnel (Antwerpen), de sanering van de slingerviaducten in het knooppunt Zwijnaarde (Oost-Vlaanderen), de herstelling van de brugdekvoegen op de E17 richting Kortrijk aan het viaduct Gentbrugge (Oost-Vlaanderen), de herstelling van de wegverharding op de R4 tussen Laarne en Oostakker (Oost-Vlaanderen), de bouw van twee bruggen over de R0 aan Halle (Vlaams-Brabant) en de renovatie van de Leonardtunnel (Vlaams-Brabant).

Om de hinder te beperken stemt het AWV de timing van de werken af met Touring, VAB, Febetra, VOKA en Logistiek Vlaanderen. Ook worden gelijktijdige grote wegenwerken in dezelfde omgeving vermeden en worden omleidingsroutes vooraf onderzocht. Automobilisten worden opgeroepen om in de buurt van de werven de snelheidslimiet en de signalisatie te respecteren. De snelheid aan werven wordt gecontroleerd.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten