Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Voorbereidende werken Matadibrug in Gent begonnen

In het verlengde van de Kraankindersstraat in Gent bouwt sogent samen met De Vlaamse Waterweg een nieuwe fietsers- en voetgangersbrug tussen de Handelsdokkaai en de Schipperskaai. De opdracht voor de bouw van de brug werd toegekend aan tm Artes Depret-Aelterman. De nieuwe brug heeft een totale lengte van 112 m, is 6 m breed en werd ontworpen door Dietmar Feichtinger Architectes.

Voorbereidende werken Matadibrug in Gent begonnen (5)

In het atelier van het Gentse staalconstructiebedrijf Aelterman zijn de voorbereidende werken aan de nieuwe Matadibrug bezig. Momenteel worden de staalplaten gelast. De komende weken worden ook de funderingen van de brug geplaatst vanop het water en gebeuren er enkele afbraakwerken aan de kaaimuren. Vlak voor de zomer worden de onderdelen, samen ongeveer 200 ton staal,  vanuit de loods via het water in vier grote delen vervoerd naar zijn locatie aan de Oude Dokken. Daarna wordt de brug ter plaatse aan elkaar gelast. In het najaar volgt de verdere afwerking. Volgens de planning kunnen de eerste voetgangers en fietsers eind dit jaar over de nieuwe brug.

De totale kostprijs wordt geraamd op 2,6 miljoen euro waarvan 15% zal worden betaald door sogent. De rest wordt gefinancierd door De Vlaamse Waterweg en EFRO, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. In tegenstelling tot de beweegbare Bataviabrug, wordt de Matadibrug een vaste en minder steile brug. Voor de bouw van de brug worden onderhoudsvriendelijke, duurzame en gebruiksvriendelijke materialen gebruikt. Zo krijgt de nieuwe brug een stalen brugdek, voorzien van antislipbekleding. In de brugleuningen wordt verlichting geïntegreerd. 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten