Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Voorkeurstraject Ventilus is bekend

De Vlaamse regering heeft consensus bereikt over het voorkeurstraject van de Ventilus hoogspanningsverbinding. Deze landt aan in Zeebrugge en gebruikt waar mogelijk versterkingen en herbenuttingen van bestaande hoogspanningsverbindingen. De nieuwe bovengrondse verbindingen situeren zich vooral langsheen de E403 en er komt ook een tracé van 10 km ondergrondse leidingen.

AdobeStock_455415059

Het voorkeurstracé kwam er na heel wat studiewerk. Uiteindelijk werd gekozen voor een trace waarbij er geen verbindingen boven kinderopvangen en scholen zijn en een minimum aantal woningen en bedrijven nadeel ondervinden. Tevens werd het afgestemd op de resultaten inzake ruimtelijke/milieueffecten en technische issues (zoals kruisingen met andere leidingen en bodemstructuur).

Het gekozen tracé bestaat uit volgende onderdelen: 

Aanlandingslocatie vanuit de offshore parken in Zeebrugge

Ondergrondse 220 kV-lijn tot het nieuwe hoogspanningsstation ter hoogte van De Spie

Inlussing met de Stevin-as

Herbenutting van een bovengrondse tracé en de versterking van een bestaand tracé tot 380 kV

Ondergronds 380 kV-tracé via de Moubekevallei

Bovengrondse bundeling met de E403 tussen het op- en afrittencomplex in Torhout en de kruising met de N36

Ondergrondse bundeling met de E403 vanaf de zone net ten zuiden van de N36 tot aan de snelwegparking Roeselare

Bovengrondse cross country verbinding via Lendelede vanaf de snelwegparking Roeselare tot aan het bestaande hoogspanningsstation te Izegem

Versterking van een bestaande lijn tot het hoogspanningsstation van Avelgem.

Concreet lopen de nieuwe bovengrondse verbindingen dus vooral langsheen de E403 tussen Izegem en Torhout (ongeveer 17 km) en op het grondgebied van Lendelede (ongeveer 4 km). In Zeebrugge, Zedelgem, Torhout, en (deels) in Izegem wordt een ondergrondse verbinding voorzien. De bedrijfssite langs de E403 in Izegem vermijden of daar met een ondergrondse verbinding te werken, bleek niet haalbaar. Tussen het kanaal Roeselare-Leie en de N36 is er te weinig vrije (onbebouwde) ruimte (bovengronds en ondergronds) om een ondergrondse 380 kV verbinding te realiseren. Bijkomend laten de bodemcondities het niet toe om in deze zone sleufloze technieken te integreren. Door de klei in de ondergrond zijn boringen van dit kaliber niet realistisch, in tegenstelling tot in zanderige bodems. Daarom is voor de  bedrijven nabij de autosnelweg die worden geïmpacteerd, een uitbreiding van de compensatieregeling van Elia voorzien.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten