Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Voorontwerpen noordelijke Ringparken Antwerpen goedgekeurd

Het schepencollege van Antwerpen heeft de voorontwerpen voor de noordelijke Ringparken (Groenendaal, Noordkasteel, Lobroekdok en Het Schijn) definitief goedgekeurd. Waar mogelijk wordt – naast de Oosterweelwerf – al naar een vervroegde uitvoering gewerkt, zoals voor een deel van Ringpark Groenendaal en een deel van Ringpark Het Schijn.

Voorontwerpen noordelijke Ringparken Antwerpen_Toekomstbeeld Oosterweelsteenweg, Ringpark Noordkasteel, op basis van het voorontwerp. Hierna wordt nog een definitief ontwerp uitgewerkt
Ontwerpteam Ringpark Noordkas
De betrokken districten, Lantis, team intendant, leden van de projectwerkbanken, burgerbewegingen en partners binnen de Vlaamse overheid, gingen de voorbije maanden met de voorontwerpen aan de slag. Ze bekeken onder andere de technische afstemming tussen de parken en andere projecten in de buurt en de fasering van de volgende stappen richting uitvoering. 
 
Uit de adviezen blijkt een onderschrijving van de uitgewerkte ontwerpen en een waardering voor de kwaliteit. Er is een goede balans gevonden tussen ruimte voor de Antwerpenaren, ruimte voor ecologie en ruimte voor mobiliteit.

Oosterweelverbinding

Het oorspronkelijke kader dat in november werd goedgekeurd, is nu voor alle noordelijke Ringparken bevestigd. De uitvoering van de Ringparken is verbonden met de werken aan de Oosterweelverbinding. 
 
Er is een nauwe samenwerking met bouwheer Lantis om de onderbouw, de Oosterweelverbinding op rechteroever, af te stemmen op de bovenbouw, de Ringparken. Op basis van de adviezen werden er bijkomende onderzoeksopdrachten geformuleerd voor de ontwerpteams:
  • voor Ringpark Groenendaal: de logistieke ontsluiting van de stadsserre;
  • voor Ringpark Noordkasteel: de fietsbrug over de Oosterweelsteenweg;
  • voor Ringpark Lobroekdok: de uitbreiding van het voorontwerp tot aan Asiadok;
  • voor Ringpark Het Schijn: het ontwerpend onderzoek naar de realisatie van een ambitieuze verbinding tussen de Ten Eekhovelei en Spoor Oost.

Versnelde definitieve aanleg

De uitvoering van het grootste deel van de Ringparken kan pas starten na de werf van de onderbouw van de Oosterweelverbinding. Er zijn echter delen van Ringparken die buiten die werfzone vallen, of die versneld zullen vrijgegeven worden door Lantis. 
 
Op die plekken is er de kans om al sneller een deel van het Ringpark definitief aan te leggen. Ook in deze fases zullen de Antwerpenaren nauw betrokken worden bij de verdere uitwerking van de plannen.
 
In Ringpark Groenendaal gaat het om een deel van de Merksemse Tuinen. Hier zou vanaf 2024 een kans zijn voor versnelde definitieve aanleg. 
 
Daarnaast wordt alles in het werk gesteld om de werfvrije zone in Ringpark Het Schijn versneld aan te leggen vanaf 2025. Dit vooruitgeschoven gedeelte omvat de aanleg van het natuureiland en het parkeiland achter de Lakborslei en Ten Eekhovelei. 

Toekomstbeeld parkeiland, Ringpark Het Schijn, op basis van het voorontwerp. (© Ontwerpteam Ringpark Het Schijn: De Urbanisten en OMGEVING in samenwerking met Witteveen+Bos).

Toekomstbeeld Kade Bredastraat, Ringpark Lobroekdok, op basis van het voorontwerp. (© Ontwerpteam Ringpark Lobroekdok Studio Paola Viganò - MAARCH - Sweco Belgium).

Toekomstbeeld Merksemse tuinen, Ringpark Groenendaal, op basis van het voorontwerp. (© Ontwerpteam Ringpark Groenendaal: BUUR part of Sweco – Latz – Greisch – Studio Woodroffe Papa).

Toekomstbeeld stadsserre, Ringpark Groenendaal, op basis van het voorontwerp. (© Ontwerpteam Ringpark Groenendaal: BUUR part of Sweco – Latz – Greisch – Studio Woodroffe Papa).
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten