Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Wegen en Verkeer analyseert grijze punten met AI

Nieuwe technologie helpt Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om de kans op verkeersongevallen beter en sneller in te schatten. Met de analyse van beelden van het verkeer wordt het makkelijker om de precieze oorzaak van de verkeersonveiligheid te bepalen.

BKBC (68)
Adobe Stock

Vijf weken lang filmen drie camera’s op een verlichtingsmast de verkeersbewegingen aan de op- en afritten van de Leuvense ring (R23) met de Brusselsesteenweg (N2). Met de hulp van AI-beeldherkenningssoftware worden bijna-ongevallen tussen auto’s onderling en tussen auto’s en fietsers in kaart gebracht. De locatie in Leuven is de eerste waar met vaste camera’s naar de oorzaak van bijna-ongevallen wordt gezocht.

Met de analyse van de beelden wil AWV op zoek gaan naar de oorzaak van de verkeersonveiligheid. 

Eerder werden ook beelden gemaakt van kruispunten in Deurne (N12 X F. Craeybeckxlaan) en Sint-Niklaas (R42 X Raapstraat), waar de verkeerslichtenregeling geanalyseerd wordt met het oog op het weghalen van conflicten.

Ook werden eerder dronebeelden met AI-software geanalyseerd van kruispunten en verkeerscomplexen in Hasselt (R71 x N74), Deurne (N116 x Ruggeveldlaan), Kortrijk (Ei van Kortrijk), Waregem (De Vlecht) en Leuven (Tiensepoort). Drones hebben echter een beperkte opnametijd, wat hen minder geschikt maakt om bijna-ongevallen in beeld te brengen. 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten