Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Werken aan een futureproof viaduct van Vilvoorde

Het is niet verwonderlijk dat het viaduct van Vilvoorde, als een van de drukst bereden onderdelen van ons wegennet, na bijna 50 jaar grondig gerenoveerd moet worden. De focus ligt op: renoveren om de slijtage aan te pakken en toekomstige problemen te vermijden. Tegelijk worden asfalt, beton en vangrails vernieuwd en energiezuinige verlichting geplaatst.

230719_DD_FASE 1 werken weekdagen

De verstevigingen moeten ervoor zorgen dat extra zwaar uitzonderlijk vervoer het viaduct zal kunnen gebruiken en niet meer door de omliggende woonkernen zal moeten rijden. Het zal ook toelaten om een vierde rijstrook te openen. Eerst moeten echter de asbesthoudende verflagen op de stalen constructie verwijderd worden. 

8 jaar versmalde rijstroken en verlaagde snelheid

De Werkvennootschap en de aannemer kozen voor een gefaseerde aanpak van de werken, waarbij de binnen- en de buitenring afwisselend van elkaar gedeeltelijk worden afgesloten. De doelstelling is het verkeer op het viaduct nooit te onderbreken. Om de veiligheid voor de arbeiders en het verkeer te garanderen wordt wel overgeschakeld op versmalde rijstroken met verlaagde snelheid van 50 km/u. 

Tot eind 2025

Tijdens de eerste fase van de werken, tot eind 2025, situeert de hinder zich op de binnenring en is er door de versmalde rijstroken impact voor het verkeer richting Zaventem. Verkeer op de buitenring, richting Gent, ondervindt dan nog geen hinder. 

Tot het voorjaar van 2027

Tot voorjaar 2027 verschuift de werfzone zich dan naar de buitenring. Vanaf dat moment zijn er versmalde rijstroken op de binnenring (richting Zaventem) én ook op de buitenring (richting Gent).

Tot eind 2030

Tot eind 2030 zullen vervolgens afwisselend richting Gent of richting Zaventem twee in plaats van drie versmalde rijstroken beschikbaar zijn. Verkeerssimulaties uitgevoerd door De Werkvennootschap voorspellen de grootste hinder tijdens deze periode.

Geen zwaar verkeer tijdens weekends

Om de staalstructuur van het Viaduct te verstevigen, voert de aannemer tijdens de weekends van april 2024 tot eind 2025 zeer gevoelige laswerken uit. (Vracht)verkeer boven 3,5 ton is dan op de binnenring richting Zaventem tijdens het weekend niet toegestaan op het Viaduct. Zware voertuigen zorgen voor te veel trillingen die het lassen onmogelijk maken.

Bij ernstige filevorming en oplopende wachttijd zal het Verkeerscentrum al het langeafstandsverkeer van het westen naar het oosten van het land via de dynamische signalisatie een route voorstellen via de zuidelijke kant van de Ring.

De meest recente informatie over het project is steeds te vinden op viaductvilvoorde.be

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten