Zwitsers verdubbelen terminaloppervlakte in North Sea Port
De Zwitserse Bertschi Group heeft de oppervlakte van zijn multimodale terminal in Terneuzen vrijwel verdubbeld. Dat is nodig om te voldoen aan de stijgende vraag naar spoorvervoer voor het transport van chemische producten van en naar North Sea. In het vervoer van chemische producten over de weg, het water of het spoor, is Bertschi een eersterangs speler in Europa. De trein is voor de onderneming de belangrijkste transportmodus, met een aandeel van 75% tegenover 15% voor het binnenschip en 10% voor de truck.
De Zwitserse groep beschikt sinds 2008 over een spoorterminal in Terneuzen in het ValuePark, het 65 ha grote platform voor logistiek, opslag en andere diensten aan de Braakmanhaven. De totale oppervlakte van die terminal is opgetrokken van 12.000 m² naar 22.000 m², wat bijkomende ruimte voor de opslag van containers oplevert. Die is nodig omdat de vraag van klanten voor tussentijdse opslag en vervoer van containers eveneens fors toeneemt. Tevens zijn de sporen met 225 m verlengd, zodat langere treinen op de terminal kunnen komen laden en de locomotief vlotter kan maneuvreren.
Bedrijven kunnen dankzij dit alles meer lading op het spoor zetten. Dat vertaalt zich in een CO2-uitstoot die 70% lager ligt dan bij wegtransport. Bovendien draaien alle voertuigen en behandelingstuigen op de Bertschi-terminal voortaan op biobrandstof. Zo stoten ze 90% minder uit en worden op jaarbasis honderden tonnen CO2 uit de lucht gehouden. Vijfmaal per week komt een trein bij Bertschi tankcontainers ophalen voor verdeling over heel Europa.