Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

1 miljard € voor spoorwerken in Noord-Nederland

De Nederlandse spoorwegbeheerder ProRail werkt de komende jaren aan de uitvoering van het grote Spoorplan Noord-Nederland. De investering van 1 miljard € moet straks snellere reistijden, betere verbindingen en comfortabele stations opleveren.

1 miljard hoofdfoto

Het Spoorplan Noord-Nederland omvat een twintigtal projecten, verdeeld over en in samenwerking met de noordelijke provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. De grootste ingrepen vinden plaats bij het hoofdstation Groningen: dat is nu een eindstation en wordt omgebouwd tot een doorgangsstation. Het opstelterrein ligt nu tegen de stad aan en wordt verplaatst naar ‘De Vork’ bij Haren. Daarmee komt in het centrum van de stad een gebied vrij voor nieuwe ontwikkelingen.

Tussen Groningen en Leeuwarden gaan meer en langere treinen rijden. ProRail breidt daarvoor de sporen uit, met op enkele stukken een spoorverdubbeling. De stations langs deze lijn krijgen langere perrons. Een andere grote ingreep is de verlegging van de spoorbocht bij Hoogeveen.

Vlakbij Zwolle wordt een ‘dive-under’ gebouwd, zodat de sporen elkaar ongelijkvloers kruisen. Een nieuw wachtspoor bij Coevorden is al opgeleverd. Goederentreinen staan daardoor niet langer bij het station zelf, zodat het station en de omgeving nu kan worden aangepast en verbeterd. Ook zijn er plannen om bij Emmen-Zuid het spoor te verdubbelen, zodat er meer treinen kunnen rijden in de spitsuren.

 

Alle projecten van dit masterplan zijn samen met een overzichtskaart, planningen en detailinformatie te vinden op prorail.nl/spoorplannoordnederland.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten