Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

36 miljoen € voor zes Vlaamse transportprojecten

De Europese Commissie geeft in totaal 36 miljoen € aan zes hefboomprojecten in Vlaanderen die de uitbouw van het Trans-Europese Transportnetwerk (TEN-T) ondersteunen. Concreet gaat het om vier binnenvaartprojecten, het Mobilidata-programma en de bouw van een lng-bunkerschip dat actief zal zijn in de haven van Zeebrugge.

36 miljoen € voor zes Vlaamse transportprojecten
Met het Trans-Europese Transportnetwerk wil de Europese Unie een multimodaal Europees vervoernetwerk uitbouwen en zo verkeer van personen en goederen tussen EU-landen faciliteren. Elk jaar lanceert de Europese Commissie een oproep voor de cofinanciering van transportprojecten die de uitbouw van dit Europese netwerk ondersteunen. Dat gebeurt via het financieringsinstrument CEF Transport (Connecting Europe Facility).
 
De resultaten van deze CEF Transport-oproepen werden recent bekrachtigd door de lidstaten. Zes Vlaamse projectvoorstellen krijgen via de CEF-oproep van 2019 financiële steun: drie projecten uit het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) en drie projecten van private bedrijven.

Wachtdok Noordlandbrug

De aanleg van een wachtdok voor binnenvaartschepen die gevaarlijke goederen vervoeren (de zogenaamde kegelschepen) bij de Noordlandbrug in de Antwerpse haven. Dit wachtdok is belangrijk voor de chemische industrie in de haven. De Vlaamse Waterweg en het Havenbedrijf Antwerpen voeren dit project gezamenlijk uit en krijgen 9,08 miljoen € subsidie.

Automatisering Albertkanaal

De Vlaamse Waterweg maakt werk van de automatisering en bediening vanop afstand van de sluizen op het Albertkanaal. De Vlaamse Waterweg krijgt hiervoor 4,63 miljoen € subsidie. Met jaarlijks bijna 40 miljoen ton vervoerde goederen is het Albertkanaal economisch de belangrijkste waterweg van Vlaanderen.

Mobilidata-programma

Het Mobilidata-programma van de Vlaamse overheid zoekt samen met private partners innovatieve oplossingen om verkeer vlotter, duurzamer en veiliger te maken voor elke weggebruiker. Het brengt daarvoor mobiliteitsinformatie van o.a. weggebruikers, infrastructuur, voertuigen en overheidssystemen samen. Dit C-ITS-project (Cooperative Intelligent Transport Systems) is een samenwerking van het Agentschap Wegen en Verkeer, het Departement MOW, het Departement EWI en iMec. Mobilidata krijgt 1,04 miljoen € subsidie.

Antwerp Gateway terminal

Het bedrijf DP World verhoogt de overslagcapaciteit voor binnenvaart op de Antwerp Gateway terminal in de haven van Antwerpen. Het investeert daarvoor o.a. in automatische stapelkranen en extra kadekranen. DP World ontvangt 9,67 miljoen € subsidie.

Albertkanaal in Lanaken

Het bedrijf Wessem bv investeert in de verdere uitbouw van de binnenvaartterminal langs het Albertkanaal in Lanaken. Deze investeringen maken deel uit van een grensoverschrijdende project dat focust op modal shift en synchromodaliteit, gecoördineerd door de Nederlandse provincie Limburg. Wessem bv ontvangt 0,7 miljoen € subsidie voor de werken in Vlaanderen.

Lng-bunkerschip Zeebrugge

Voor dit Nederlands-Belgisch-Duits project bouwt Titan LNG bv drie lng-bunkerschepen. Eén bunkerschip zal actief zijn in de haven van Zeebrugge. Deze drijvende pompstations voor vloeibaar aardgas dragen bij aan een betere luchtkwaliteit. Het bedrijf Titan LNG ontvangt 11 miljoen € subsidie.
 
Opvallend is dat vier Vlaamse binnenvaartprojecten Europese steun krijgen. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters kan dat alleen maar toejuichen. “Vlaanderen wil de binnenvaart prominent inzetten als alternatief voor het vervoer over de weg. De regio beschikt over een bevaarbaar waterwegennet van meer dan 1.000 kilometer. Dat biedt enorm veel mogelijkheden en troeven. De binnenvaart is dan ook een speerpunt in het Vlaamse mobiliteitsbeleid. Zowel de overheid als de privésector moeten inzetten op innovatie en duurzaamheid. Zo kunnen we nog meer vrachtvervoer van de weg halen en onze transportmodi verder vergroenen”, aldus Peeters.
 
De minister dankt alle betrokken ambtenaren en privébedrijven voor de kwaliteitsvolle projectvoorstellen die werden ingediend. Tegelijk benadrukt ze ook het belang van het CEF-Transport-programma. “Vlaanderen is blij met deze Europese steun. Belangrijke investeringsprojecten waarmee we de toekomst van de Vlaamse economie en mobiliteit vormgeven, krijgen zo een financieel steuntje in de rug”, besluit Lydia Peeters.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten