Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport Company, wil de positie van de luchthaven als mondiale cargohub versterken. De herinrichting van het centrale deel van de cargozone en de ontwikkeling van nieuwe cargogebouwen en kantoren op de luchthavensite moet ervoor zorgen dat de luchthaven nieuwe partners kan verwelkomen en de nieuwe en huidige partners magazijnen en kantoorruimtes kan aanbieden die groter, efficiënter, moderner en duurzamer zijn.
Nieuwe gebouwen
Tegen begin 2025 worden er drie nieuwe moderne en duurzame gebouwen, inclusief parking, in gebruik genomen in het midden van de cargozone van Brussels Airport, de zone Brucargo Centraal. Twee jaar geleden werden ook Brucargo West, het Animal Care & Inspection Center en het nieuwe gebouw van Swissport Cargo opgeleverd.
De nieuwe miljoeneninvestering betreft een zone van 83.500 m² die zich in het hart van de cargoactiviteiten bevindt en gelegen is in de tweede lijn, voor wat betreft de toegang tot het tarmac. De acht verouderde gebouwen worden gesloopt. De bouwwerkzaamheden beginnen eind 2023. De volledige cargozone van Brussels Airport omvat een oppervlakte van 130 ha en 380.000 m² magazijnen.
Mobiliteit
De herinrichting van Brucargo Centraal maakt het ook mogelijk om de verkeersdoorstroom en de mobiliteit te verbeteren en de operaties in de cargozone veiliger te maken. Het nieuwe mobiliteitsschema zal de veiligheid en mobiliteit van alle gebruikers verbeteren, met inbegrip van voetgangers en fietsers.
Vorig jaar werd er via Brussels Airport 843.000 ton cargo getransporteerd. Deze stijgende volumes (+30% ten opzichte van 2020), wijzen op de toenemende belangstelling voor het luchtvrachtvervoer. Dat werd tijdens de covidcrisis versterkt door de toename van het transport van farmaceutische producten en de groeiende e-commerce.
Copyright: Brussels airport
Copyright: Brussels airport
Copyright: Brussels airport
Copyright: Brussels airport