90 miljoen € om A12 vlotter en veiliger te maken
De A12 wordt in Londerzeel en Aartselaar lokaal ingegraven, kruispunten worden vervangen door compacte op- en afrittencomplexen en er komen fietstunnels en fietsbruggen. Zo wordt de A12 omgebouwd tot een volwaardige autosnelweg en wordt het verkeer vlotter en veiliger voor alle weggebruikers. Er zijn plannen ter waarde van 90 miljoen € en het studiewerk voor de rest van de A12 tussen Brussel en Antwerpen is gestart. De werken in Londerzeel starten in 2021, in Aartselaar wordt gemikt op 2022.
“Er wordt al vele jaren gepraat over de ombouw van de A12, maar nu krijgt het project voor het eerst vorm. We bereiden meteen ook de komst van de sneltram tussen Willebroek en Brussel voor”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA).
Halve autosnelweg
De A12 wordt in de praktijk gebruikt als een halve autosnelweg, maar heeft nog steeds verschillende kruispunten. Er is ook nog te weinig aandacht voor fietsers die de A12 willen kruisen. Er wordt al lang gesproken over een ombouw van de A12 en nu worden de plannen eindelijk concreet.
Ter hoogte van Londerzeel en Aartselaar wordt de A12 lokaal ingegraven. Voor Londerzeel heeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een voorontwerp klaar voor de herinrichting van de kruising van de A12 met de Kerkhofstraat en de Londerzeelse steenweg. De A12 zal daar over een afstand van 800 m deels ingegraven worden (niet volledig ondergronds, wel gedeeltelijk).
In Aartselaar wordt de 3,3 km lange strook van aan de Terbekehofdreef/Atomiumlaan tot net voorbij het kruispunt van de Bist/Langslaarsesteenweg aangepakt. Ook hier wordt de A12 deels ingegraven aan de kruispunten. In de plaats van de kruispunten komen er telkens compacte op- en afrittencomplexen. Het verkeer zal zo vlotter kunnen doorstromen en de situatie wordt veel verkeersveiliger.
Fietsverbindingen
De fietsers krijgen eigen fietsverbindingen, zodat het verkeer ook voor hen vlotter en veiliger wordt. In Londerzeel komen een fiets- en wandelbrug over de A12 en een fietstunnel onder de Londerzeelsesteenweg. Er wordt ook in fases gebouwd aan de fietssnelweg F28 langs de A12.
Ook in Aartselaar komt een nieuwe verbinding voor fietsers en voetgangers, maar er wordt nog een locatie gezocht. In de tussentijd zal AWV nog dit najaar de lichtenregelingen aanpassen om de veiligheid van de fietsers in Aartselaar te verhogen.
Bij de herinrichting van de kruispunten wordt meteen ruimte vrijgemaakt voor tramtunnels voor de sneltram A12, die in de toekomst pendelaars in 40 minuten van Willebroek naar Brussel-Noord zal voeren.
De plannen voor Londerzeel zijn het verst gevorderd en zijn nu gebundeld in het project ‘Londerzeel Zuid’, goed voor een investering van 60 miljoen €: 50 miljoen € voor het insleuven van de A12 en andere weginfrastructuur voor auto én fiets en 10 miljoen € voor de tramtunnel.
De kosten voor de werken in Aartselaar worden geraamd op 30 miljoen €.
Overige A12-dossiers
De andere A12-dossiers zitten nog in de studiefase. De doelstellingen zijn dezelfde als bij de plannen in Londerzeel en Aartselaar: vlotter en veiliger verkeer voor alle weggebruikers, compacte op- en afrittencomplexen die de kruispunten vervangen en aandacht voor de leefbaarheid van de omwonenden.
Minister Weyts heeft zijn diensten opgedragen om vaart te zetten achter het studiewerk, zodat ook de plannen voor de rest van de A12 tussen Brussel en Antwerpen vorm krijgen. Het gaat dan over een op- en afrittencomplex voor Londerzeel-Noord, de aanpassing van de A12 boven de Vilvoordsesteenweg (N211) voor uitzonderlijk vervoer, het ongelijkgronds maken van het kruispunt ‘Duvel’ tussen de A12 en de Veurtstraat en de aanleg van een verkeerswisselaar van de A12 met de N16 en de N17.“Ik neem bovendien maatregelen om de verkeerssituatie ook op kortere termijn te verbeteren. Zo heb ik rechtstreekse toegangen op de A12 in Londerzeel en Meise afgesloten. In september starten de eerste werken voor het verlengen van de ventweg ten westen van de A12, zodat het bedrijf Stone en meubelwinkel Moens veilig bereikbaar worden. In 2019 plaatsen we nog een monitoringsysteem aan de oprit aan de Papenboskant, zodat de overtredingen daar stoppen”, besluit Weyts.