Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

Antwerpen beschermt twee historische havenkranen

Twee elektrische walkranen in Antwerpen krijgen een hernieuwing van hun beschermd statuut als monument. De grootste collectie havenkranen ter wereld staat ter hoogte van Rijnkaai 20. De historische kranen, 347IA en 371JA, waren al beschermd in 2002, maar in 2018 werden ze verplaatst naar de Rijnkaai om het duurzaam onderhoud te verzekeren. Daar maken ze deel uit van de collectie historische havenkranen van het MAS. Door de verplaatsing beantwoordde het beschermingsbesluit niet meer aan de realiteit. De bescherming als monument hangt namelijk aan de plaats van bescherming. Om het beschermingsbesluit administratief en juridisch in orde te maken, wordt een nieuw besluit opgemaakt met de aangepaste locatie.

Antwerpen beschermt twee historische havenkranen
Lucid

De elektrische walkraan 347IA is het enige nog resterende en goed bewaarde voorbeeld van een reeks van acht elektrische kranen uit 1953-1954, uitgerust met een topbeweging met tegengiek. Ze is gebouwd door één van de belangrijke Belgische constructeurs, namelijk het Hobokense bedrijf Titan Anversois. Het was de laatste Antwerpse kranenreeks met een geklonken vakwerkconstructie, voor men overschakelde op gelaste constructies. De kraan stond oorspronkelijk aan het Vierde Havendok.

 De walkraan 371JA is het enige exemplaar van twintig op sporen rijdende elektrische stukgoedkranen uit 1958-1959. De kraan is gebouwd door de Duitse firmaFr. Kocks in een periode waarin de meeste kranen Boomse kranen waren. Karakteristiek aan deze kraan is dat de topbeweging aan de buitenzijde via een tand/heugel wordt aangedreven. Ze dienden oorspronkelijk op de kaaien van het Leopolddok, waar ze de overslagcapaciteit per shift haast verdubbelden.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten