De Lijn haalt elektrische bussen weg uit Gent
De Lijn vindt volgens verschillende Vlaamse media geen plaats voor de laadinfrastructuur die nodig is om zes elektrische bussen te laten rijden in Gent. Het Gentse testproject wordt afgevoerd en de milieuvriendelijke bussen verhuizen naar Leuven en Antwerpen. Het Gentse stadsbestuur valt uit de lucht en vraagt een gesprek.
De Lijn kondigde in 2017 een testproject aan met elektrische bussen in Gent, Leuven en Antwerpen. De elektrische bussen van fabrikant VDL uit Roeselare moeten verschillende keren per dag opgeladen worden, maar in Gent krijgt De Lijn de vergunningen voor de laadpalen aan de Ghelamco-arena en/of de Blaarmeersen niet rond. Daarom schrapt De Lijn het project in Gent. Opmerkelijk, omdat de stad zich profileert als een voortrekker inzake duurzame mobiliteit.
In Brugge rijden sinds 2015 al drie elektrische bussen. Gent en Leuven zouden volgens de aankondiging van vorig jaar samen zeven elektrische bussen krijgen. In Gent zouden de elektrische bussen rijden op een traject in de omgeving van The Loop, in Leuven op stadslijn 2. Deze bussen moeten opladen met een laadstation op hun traject. Na een snellaadbeurt van 5 tot 10 minuten kunnen ze weer tot 40 km rijden. Het contract met busbouwer VDL omvatte behalve de levering van de zeven bussen ook de bijhorende laadinfrastructuur: drie snellaadsystemen en twee middenspanningscabines. Voor Antwerpen werden zes elektrische bussen besteld, met drie snellaadsystemen en laadsystemen voor in de stelplaats.
In Leuven wil De Lijn met een kleine vertraging alsnog starten met elektrische bussen. Daar kan de maatschappij laadpalen plaatsen op een terrein van de KU Leuven en worden de eerste bussen begin 2020 operationeel. In Antwerpen ligt al een locatie vast voor de laadinfrastructuur, maar de elektrische bussen zullen daar pas in het tweede kwartaal van 2020 beginnen rijden.