Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

De Lijn wacht met autonoom vervoer

De Lijn start voorlopig geen projecten met stedelijk autonoom vervoer. Dat werd beslist na een haalbaarheidsstudie en in gemeenschappelijk overleg met de partnersteden Genk, Leuven, Antwerpen en Mechelen. De oorspronkelijke doelstellingen van de testprojecten bleken nog niet realiseerbaar in de huidige context. De raad van bestuur van De Lijn bekrachtigde zopas de beslissing.    

De Lijn 2
De Lijn startte samen met Brussels Airport Company een eerste project inzake autonoom vervoer in 2018. Ondertussen volbracht de zelfrijdende shuttle op de Brusselse luchthaven zijn eerste ritten. De Lijn, Antwerpen, Genk, Leuven en Mechelen besloten om samen de mogelijkheden voor stedelijke projecten met zelfrijdende vervoer te analyseren. Die moesten zo goed mogelijk voldoen aan de verschillende criteria voor autonoom vervoer (technische haalbaarheid, reizigerspotentieel,  betaalbaarheid,...).
 
Na een initieel ontwikkeltraject zou het stedelijke autonome vervoer worden gestart. Hierbij werd o.a. steeds uitgegaan van een significante mobiliteitswaarde, van voertuigen zonder veiligheidssteward, en van een operationele kost lager dan die van klassiek vervoer zodat de hoge ontwikkelkosten en startinvesteringen op termijn terugverdiend konden worden. Er werd vervolgens een onderhandelingsprocedure gestart om in dialoog met potentiële constructeurs de projecten te kunnen uitwerken.
 
De markt voor autonoom vervoer blijkt de voorbije jaren niet de eerder aangekondigde evolutie te hebben bereikt. Koplopers in de technologierace investeren nog steeds liever in ontwikkeling dan in commercialisering. De technologische mogelijkheden bleken omwille van performantie en betrouwbaarheid nog niet geschikt voor complexe stedelijke verkeerssituaties. Al deze elementen beïnvloedden het kostenplaatje, waardoor de ontwikkelkosten en projectprijzen fors hoger uitvielen, en ook covid19 creëert bijkomende druk op de budgetten. De slotsom was dat de beoogde projecten stedelijk autonoom vervoer nog niet realiseerbaar waren binnen de vooropgestelde randvoorwaarden. De Lijn en de partnersteden hebben vervolgens beslist om de onderhandelingsprocedure stop te zetten en de opdracht niet te gunnen.
 
De projectvoorbereiding en de gevoerde onderhandelingen met technologieaanbieders zijn een zeer interessant leerproces geweest. De Lijn neemt de leereffecten dan ook mee in haar toekomstige projecten en in het autonoom vervoerproject op Brussels Airport.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten