Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

Deuren en bruggen voor Nieuwe Sluis in Terneuzen aangekomen

Na een reis van ruim twee maanden is het transportschip Zhen Hua 34 in Vlissingen North Sea Port binnengevaren. Het schip vervoert de twee enorme basculebruggen, vier sluisdeuren, acht rioolschuiven en onderhoudsvoorzieningen van de sluisdeuren voor de Nieuwe Sluis in Terneuzen.

Deuren en bruggen voor Nieuwe Sluis in Terneuzen aangekomen (1)
North Sea Port (Tom D’Haenens)
Het schip vertrok op 18 maart 2022 vanuit Penglai in China naar North Sea Port. Het schip wordt gelost in de Scaldiahaven in Vlissingen-Oost. Hiervoor moest het schip bij aankomst draaien en achterstevoren de haven invaren om aan de kade te kunnen aanmeren. 
 
De deuren en bruggen zijn nog niet nodig bij de bouwplaats van de Nieuwe Sluis in Terneuzen. Ze worden daarom eerst opgeslagen in de Autrichehaven, in Westdorpe, gelegen tussen Terneuzen en de Nederlands-Belgische grens. In Vlissingen worden de deuren en bruggen afzonderlijk op een ponton geladen om vervolgens gedurende de komende dagen met duw- en sleepboten naar Westdorpe te vertrekken. 
Er zijn zes afzonderlijke transporten nodig om alles te vervoeren. Daarbij passeren ze de Westsluis van het sluizencomplex in Terneuzen. In Westdorpe worden nog de laatste inspecties en werkzaamheden uitgevoerd. Op een later moment worden de vier sluisdeuren in de deurkassen van de Nieuwe Sluis ingevaren. De plaatsing van de bruggen volgt daarna. 
 
De aanleg van de Nieuwe Sluis in Terneuzen is sinds eind 2017 in volle gang. Na de realisatie is de Nieuwe Sluis één van de grootste sluizen ter wereld. De Nieuwe Sluis is qua afmetingen vergelijkbaar met de sluizen in IJmuiden, Antwerpen en Panama. Het sluizencomplex in Terneuzen is de toegangspoort naar Terneuzen en Gent in het havengebied van North Sea Port en verzekert voor de komende 50 tot 100 jaar de bevoorrading van de bedrijven. Zowel met de huidige goederen en grondstoffen als met nieuwe zoals waterstof, CO2 of voor de circulaire economie.
 
De Nieuwe Sluis zorgt voor een betere toegang en vlottere doorstroming van het toenemende scheepvaartverkeer, voor zowel binnenvaart- als zeeschepen. Hierdoor ontstaat een verbeterde scheepvaartverbinding tussen Nederland, België en Frankrijk en heel Europa. Met een tweede grotere sluis voor zeeschepen ontstaat ook een verbeterde infrastructuur. Vlaanderen en Nederland kunnen door de komst van de Nieuwe Sluis op een aanzienlijke economische impuls rekenen.

Copyright: North Sea Port (Tom D’Haenens)

Copyright: North Sea Port (Tom D’Haenens)

Copyright: North Sea Port (Tom D’Haenens)
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten