“Duidelijke afspraken in Charter Werftransport bieden meerwaarde”
De start van het nieuwe schooljaar en de nakende gemeenteraadsverkiezingen creëren volgens Bouwunie terecht veel aandacht voor een veilige schoolomgeving. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) werkte vorig jaar samen met de Vlaamse overheid, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en de bouwsector een online charter uit waarmee steden en gemeenten het werfverkeer in de buurt van scholen in goede banen kunnen leiden.
Na een jaar wordt dit Charter Werftransport door Bouwunie positief geëvalueerd. “Het grootste pluspunt voor zowel zwakke weggebruikers als bouwbedrijven zijn de duidelijke afspraken die aannemers en gemeentebesturen in onderling overleg maken en nakomen”, meent gedelegeerd bestuurder Jean-Pierre Waeytens. De 16 gemeenten en steden die het charter ondertekenden, hebben een aanspreekpunt waar aannemers, bouwheren, omwonenden en scholen terecht kunnen met vragen. Dit aanspreekpunt zoekt ook samen met aannemers naar alternatieve routes voor werftransport.
Het idee achter het Charter Werftransport ontstond in 2016 in Kortrijk, waar het stadsbestuur en de bouwsector waaronder Bouwunie duidelijke afspraken over werfverkeer vastlegden in een overeenkomst. Daarbij engageerde de bouwsector zich om maximaal rekening te houden met de verkeersveiligheid bij bouw- en wegenwerken in woon- en schoolomgevingen.
Samen met de andere partners maakte het VSV het Kortrijkse initiatief beschikbaar voor alle steden en gemeenten in Vlaanderen. Dankzij het Charter Werftransport kunnen lokale overheden samen met de bouwsector bijdragen tot een vlot bereikbare, leefbare en veilige schoolomgeving tijdens bouw- en wegenwerken. Dat impliceert o.m. dat in de buurt van scholen geen werftransport toegelaten is tijdens de begin- en einduren van schooldagen, dat werftransport met tractoren niet mag in de bebouwde kom, behalve toegestane uitzonderingen, en nabij scholen en dat transporten waar mogelijk via de hoofdwegen gebeuren.Gemeentebesturen die het charter ondertekenen, verbinden zich ertoe een aanspreekpunt te hebben waar scholen, bouwheren en aannemers terecht kunnen met vragen. Dit aanspreekpunt zoekt samen met aannemers naar haalbare alternatieve routes voor werftransport. Ze vermijden hierbij schoolomgevingen en voor zover mogelijk ook schoolroutes met vele kwetsbare weggebruikers.
Onderling overleg
“Het Charter Werftransport verbindt lokale overheden en de bouwsector ertoe om goede afspraken te maken voor een leefbare en veilige schoolomgeving. Dit gebeurt in onderling overleg tussen gemeentebesturen en bouwbedrijven, via het aanspreekpunt. De meest efficiënte charters zijn diegene waar het aanspreekpunt actief en constructief meedenkt met de aannemer. Gemeenten die doeltreffende en breed gedragen afspraken over werftransporten willen maken, ondertekenen best dit door de overheid en de bouw uitgewerkte charter en geen ander”, adviseert Jean-Pierre Waeytens.
Je vindt het charter en de gemeenten die het ondertekenden (Aalst, Aarschot, Beernem, Beringen, Beveren-Waas, Deerlijk, Hamme, Hasselt, Kontich, Kortrijk, Landen, Lokeren, Neerpelt, Niel, Overijse en Wijnegem) op www.charterwerftransport.be. De stad Gent heeft een eigen, gelijkaardig charter.