Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

Duitsland heeft een wet voor zelfrijdend transport

Duitsland heeft sinds juli 2021 als eerste land ooit een wet over autonoom rijden. Dit regulariseert het gebruik van autonome voertuigen (niveau 4) in afgebakende operationele gebieden, zoals het verkeer tussen logistieke terminals. MAN en Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) hebben zonet met succes een test afgerond met een zelfrijdende vrachtwagen in een haventerminal.

Duitsland heeft een wet over autonoom transport
Voor vrachtvervoer bieden autonome vrachtwagens tal van voordelen. Ze kunnen transport efficiënter, goedkoper, betrouwbaarder, duurzamer en veiliger maken. Ze zijn ook een oplossing voor het chauffeurstekort dat steeds meer problemen veroorzaakt, zoals recent in de UK. MAN Truck & Bus en HHLA hebben met succes het project Hamburg TruckPilot afgerond. Tijdens de tests vervoerde de logistieke partner eerst containers van ruim 12 m (40 ft) naar de terminal in de haven van Hamburg. Daar reed de vrachtwagen autonoom over de terminalzone en bewoog hij vlot in gemengd verkeer met andere gebruikers. Hij reed naar zijn bestemming en manoeuvreerde zich met grote precisie achteruit in de parkeerplaats. Nadat de container overgezet was, verliep de terugreis naar de controlepoort nog steeds autonoom. Voorbij het terminalterrein nam de chauffeur opnieuw de volledige controle.
 
“Testprojecten zoals Hamburg TruckPilot bewijzen dat het gebruik van zelfrijdende vrachtwagens technologisch haalbaar is en efficiënt kan worden geïntegreerd in logistieke processen. Autonoom rijden zal een doorbraak zijn inzake transport. In nauwe samenwerking met klanten en partners willen we zelfrijdende vrachtwagens klaar hebben voor serieproductie vanaf 2030", zegt Dr. Frederik Zohm, bestuurslid van MAN voor onderzoek en ontwikkeling.
 
Till Schlumberger, de projectmanager bij HHLA die verantwoordelijk is voor Hamburg TruckPilot, zegt dat de succesvolle testrit een baanbrekende technologische prestatie was: “Met zijn sterk geautomatiseerde processen is HHLA Container Terminal Altenwerder de ideale omgeving om nieuwe technologieën te testen. De veilige integratie van zelfrijdende vrachtwagens in de terminalprocessen is een grote uitdaging, omdat zelfrijdende en klassieke transporten door elkaar heen lopen. Met Hamburg TruckPilot kunnen we bewijzen dat deze toepassing in de praktijk mogelijk en veelbelovend is.”
 
Met het oog op autonoom rijden tussen verschillende logistieke hubs in hub-to-hub-verkeer verzamelden de partners reeds waardevolle data over de manuele feederritten op de A7 tussen de Weets Container Terminal Soltau en het havengebied 70 km verderop. Ook verdergaande projecten op de openbare weg zullen hier voordeel uit halen. Dergelijke praktijktests, die altijd worden begeleid door veiligheidschauffeurs, zullen ook mogelijk zijn buiten gesloten gebieden dankzij de nieuwe wet op autonoom rijden in Duitsland.
 
MAN wil vanaf 2030 autonoom rijdende vrachtwagens kunnen realiseren als serieoplossingen. In combinatie met emissievrije aandrijvingen kunnen deze niet alleen de veiligheid en efficiëntie van de logistiek verhogen, maar ook een belangrijke bijdrage leveren aan het CO2-geminimaliseerd vrachtvervoer.
 
Bekijk de video hier

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten